Mi
tagadás, az online oktatás is csak olyan, mint a tantermi. Csak sokkal jobban
látszanak a különbségek. Az iskolapadban jobban elsimulnak a társadalmi
különbségek, tenni tudunk valóban az esélyegyenlőségért, és jobban hisszük,
hogy az iskola a legfőbb eszköze az egyén kiemelkedésének saját társadalmi
osztályából.
De az
online oktatásba valóban csak az kapcsolódik be, aki tud. És aki akar. Akinek
valamilyen, vagy épp hogy nem akármilyen eszköze van, akinek internet
hozzáférése van, nem szakadozik, nem torzít, nem túlterhelt. Akinek anyja-apja,
testvére nem ugyanazon a laptopon akar ugyanakkor online lenni. Akinek van egy
saját zuga, szobácskája, ahová el tud vonulni a tévés néniket hallgatni. És néha
szólni hozzájuk. Aki felöltözött már annyira legalább, hogy bekapcsolhassa a
kameráját, s aki épp nem a reggelije fölött nyammog, nem rágcsálja a nagyi
által bekészített újabb és újabb nasihalmot, nem unja meg az anya régi
telefonját, s hagyja magára a fűben, hogy beszéljen csak magának, beszéljen.
Nem nyit a kütyüjén egy másik ablakot, ahol egy sokkal izgalmasabb játékban
vehet részt. Ők a szerencsések. Náluk szerencsésebbek azok, akik bár Thaiföldön
nyaraltak, nem jutott kamerára, nem megy a laptop, éppen ma nem tudják
bekapcsolni, és éppen holnap se fogják tudni. Mert nekik is szabad.
S akkor
ott vannak azok, akiket azóta se láttunk. Mert van ugyan telefonjuk, de a kártyás
net utolsó morzsáit rég elhasználták az aktuális szelfikre. Mert kaptak ugyan
egy jótevőtől egy néhány éves táblagépet, de hát nem ment rajta a játék: muszáj
volt falhoz vágni. És vannak ők, a soron, tizennégyen testvérek. Ha táblagépük
lenne, már nem lenne.
Velük mi
legyen? Megmérjük-e őket például statisztikailag? Az segít?
Kérdezzük
meg a pedagógusokat, van-e diák, akit online nem lehet elérni, s helyezzük
kilátásba, hogy ettől a statisztikától fog függeni a fizetésük. Mindenki online
volt!
Volnának
ötletek: például a szülőket kötelezni arra, hogy biztosítsák a szükséges
feltételeket. Vagy például az iskolákat utasítani arra, hogy a saját
számítógépes laborjaikat – utoljára 2008-ban járultak hozzá némi fejlesztéshez,
ezen neveljük a jövő generációit, mondjuk informatikusokat, de mindegy is –
nosza gyorsan osszák szét a rászorulók között, hátha a szétosztott gépeket soha
többé nem látják viszont, s akkor már nem lesz baj, hogy régiek. S ugye az,
hogy nincs minden osztályteremben videókamera, okos tábla, vetítési lehetőség,
miegyéb, az csak egy vicc? Mert ezeknek a kütyüknek fenejó szimatuk van:
kiszagolják a nagy költségvetésű iskolákat, és tömött sorokban migrálnak az
osztálytermek felé. Csak az ajtót kell kinyitni. Nem vicc.
Például
azt is megtehetnénk, hogy kampány idején megígérjük egy egész városnak, hogy minden
gyerek laptopot, táblagépet, minden osztály intelligens táblát kap – legalább a
tábla legyen intelligens. Minden gyermek. Az a gyermek is, akinek van, akinek
nem kell, aki már rég használja a sajátját. Mert van rá pályázat. S meg ne
kérdezzük a város iskoláit, hogy ugyanbiza akarják-e, hogy helyettük pályázzunk,
s ezáltal kizárjuk őket minden más pályázati lehetőségből, majd hosszan kushadjunk
a témában, hátha egyszer majd lejár az online világ, s nem lesz szükség rá.
Például
az is jó ötlet, hogy nyomtassuk ki a féléves tananyagot két papírlapra, vegyük
fel a tűsarkúinkat, a bundás galléros fehér kabátkánkat, s billegjünk ki a
sorra, néhány fős csoportokban, hátha elénk szalad néhány gumipapucsos, rövidnadrágos,
koszos tenyerű gyerkőc, akinek érdeklődését felkelthetjük a témában egy fotó
erejéig. Kiváló fotó lesz, egész intézmények igazolhatják vele létjogosultságukat,
s több heti fizetést lehet erre felvenni.
Mert
foglalkoztunk a problémával. Probléma megoldva.
S hagyjuk
a civileket, gründoljanak össze néhány tucat táblagépet, tegyék ki a lelküket,
s legyünk mi a fenséges, mindentudó szétosztó bizottság. Hagyjuk, hogy
előtörjön belőlünk az emberi természet legalja, s ösztönözzük azokat, akik akár
támogatók is lehetnének, hogy legyenek támogatottak, hiszen nekik is jár. Mert
ennyi festett vérzés még sosem konkretizálódott táblagépben.
Hála
azoknak, akik ezt jól csinálják. Diáknak, pedagógusnak, szülőnek,
önkormányzatnak, adományozónak és pályázatnak. Hála. Tényleg. Az igazi emberi
nagyságról szól, a tudás értékéről.
És hála
azoknak, akik végre felismerték: lesznek gyermekek, akiket első félévre nem
lehet majd lezárni. Lemondtunk róluk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése