Akarjátok, hogy
kezdődjön az iskola? Igeeeeen - harsogták
kórusban az odagyűlt gyerkőcök, lehettek vagy harmincan, s aznap valahogy
tisztábbak voltak, s elegánsabbak. Pántos, fehér cipellőik beleolvadtak az
iskolaudvar sarába, kezükben a sokat szorongatott, kertből szedett őszirózsa
csokrok sem voltak elszántabbak náluk. Akkor kezdődik az iskola! – kiabálta az igazgató a lépcsőfeljárón
egyensúlyozva, s szavára s színes csapat betolult az épületbe. No így. Ilyen
egyszerű.
Csak én gondolom azt, hogy a világ ennél bonyolultabb, s
hogy van kiért, van kinek igazgatói beszédet mondani iskolai ünnepségeken. Most
ezekből egy csokor, ballagásokon mondott, batyuba csomagolt, sokat dédelgetett
szavaim, mit az ember olyan pillanatokban mond, amikor beszélni szokás, pedig
ezek tipikusan nem verbális helyzetek.
2016
Arról, ami
lényeges – és ami nem
Ma arról szeretnék
beszélni, ami az iskolában lényeges, és arról, ami nem az.
Amiről azt
hisszük, lényegtelen, később meghatározóvá válik. Emlékszem Irénkére, a
padtársamra, aki megfelezte velem rántottás szendvicsét, és ez a gesztus, az ő
történetei rengeteget jelentettek akkor, amikor szociális kérdéseket kellett
átlátnom, kulturális különbségeket megértenem, etnikai konfliktusokat
moderálnom. Mert erre egy fél rántottás szendvics tanított meg. Arra nem emlékszem,
miről mit tanultunk kémiából, de határozottan emlékszem arra a számunkra
szokatlanul emberi hangra, amikor tanárnőm eltért a tárgytól. Hamarabb tanultam
meg fizikából a méltósággal viselt élet törvényét, mint Coulombét. S figyeltünk
arra, amit matematika tanárunk mondott nekünk, de sokkal nagyobb hatással volt
ránk az, amit eltitkolni próbált. Soha semmit nem integráltam azóta, de
integrálódni sem tanítottak meg.
Ezért hiszem azt,
hogy az igazi tanár nem csak tanít, hanem néha eltér a tárgytól, hogy az igazi
diák el tudja raktározni magában azt az élményt, amiről most még elképzelni sem
tudná, hogy egyszer majd lényegessé válik. Jó ízléssel választani, értelmesen
beszélgetni, meglátni a szöveg mögötti jelentést, kritikusan viszonyulni a
manipulációhoz, felismerni a hazugságot, idejében segíteni, elítélni a giccset,
látni, hogyan torzul el egy információ, megérteni egy célzást, egy ironikus
megjegyzést, megfogalmazni, mit érzünk, s tudni, mikor kell hallgatnunk,
ragaszkodni az elveinkhez és érvelni, ha véleményünk van, bátran felvállalni a
nekünk való feladatot, s felismerni saját korlátainkat, ha kell – ezeket
matematikából, szövegértésből, zenéből vagy pszichológiából tanuljuk, rajzórán
vagy vallásórán, akkor, amikor azt hisszük, lényegtelen dolgokról van szó.
Gyakran a
legrebellisebb kamaszokból válnak az igazi gondolkodók, azok, akik látják a
körülöttük levő világ hibáit, és arra vállalkoznak, hogy megváltoztatják azt.
Azt hinnénk, egy iskola színvonalának legfőbb ismérve az, hogy hányan érettségiznek,
hányan végeznek egyetemet a neveltjei közül. Pedig mi nem érettségi
statisztikát neveltünk, hanem embereket: hinni, merni és akarni.
2014
Emlékeztek a
Karinthy-gyermekre, aki elkésett? S magában ezt mondta: “Nincs kétség benne. A
szörnyű, az elképzelhetetlen megtörtént. Itt már lecsengettek.”
Lecsengettek
bizony nekünk is. Nem hiszitek: nálatok jobban most csak a tanáraitok hatódnak
meg, akik elengedik a kezeteket, szembenéznek a ballagás napjával, azzal,
hogy bevégeztetett. Esélyük sincs többet formálni benneteket, hozzátok adni
valamit önmagukból. Le kell tenni a naplót, a krétát, s kimondani: a mű
elkészült. Óriási felelősség ez. Azt mondhatnánk, mi, tanárok edzettek vagyunk:
évente engedünk el egy-egy generációt. Minden évben elmondjuk: EZ volt a nagy
generáció, azok, akik ezután következnek, meg sem közelítik a mostaniakat. S
jövőre ismét elmondjuk ugyanezt. Hozzánk nőtök, felnőtté váltok, a mieink
lesztek. Kisétál egy-egy nemzedék az iskolából, s ha akarjuk, ha nem, a
ballagás napjától kezdve minden megváltozik. Bármit mondunk nektek, az innentől
kezdve a kötelezőség súlya alól felszabadul, s legföljebb személyes varázsunkon
múlik, hogy útmutatásunkat, okoskodásunkat egyáltalán meghalljátok-e. És
mégis valami mindig össze fog kötni bennünket. Az oszi, míg élsz, oszi lesz.
Már nem fog érdeklődni a hiányzásaid felől, nem ad jegyet és nem vonja le a
magaviseleted, de valahogy mindig benned lesz az az érzés, hogy be kell
számolnod neki, hogy amit mond, az számodra valahogy sokkal fontosabb, mint
bárki más véleménye. Hogy találkozol vele, fecsegsz, te is érzed, talán túl sokat
is, és ő bölcsen hallgat. És tud mindent. Nyilván azt is, amit nem mondtál el.
Ha ez 1o-2o év múlva így lesz, csak egyet jelent: hogy mi, tanárok jól végeztük
a munkánkat.
Van most még, így,
ballagás környékén néhány érzelmileg nagyonis intenzív pillanat, amikor mindaz,
ami történik, szinte beleég a memóriátokba, a mozdulatok végtelen hosszúvá
nyúlnak, a gesztusok fényképekké lesznek, a szavak különös jelentésekkel gazdagodnak,
a legapróbb emlékfoszlányon is meg tudtok hatódni, s azon is nevettek, amin
addig soha. Ízek maradnak meg, illatok, selyemsuhogások, mondatfoszlányok,
mosolyok. Milyen különös, hogy az, ami most történik veletek, amit most még,
ezekben a pillanatokban mondunk, amit még kapkodva megosztunk veletek, sokkal
erősebb élmény lesz, mint amit négy, nyolc, tizenkét éven át építgettünk
bennetek. S ezt mi tudjuk. Éppen ezért zavarbaejtő a felelősség tudata.
Találkozunk veletek, fecsegünk, mi is érezzük, hogy talán túl sokat is, és ti
bölcsen hallgattok. És mindent tudtok. Nyilván azt is, amit nem mondtunk el. Ha
ez így van, csak azt jelenti: jó diákjaink voltatok.
2013
Kedves Diákok,
kedves Ballagók!
Talán az idei volt
minden iskolaév közül a legrövidebb. Mindig az idei a legrövidebb. De mindenképp rövidnek tűnik ilyenkor minden
együtt töltött év, s el sem kezdjük, máris búcsúzni kell, pityeregni,
összeborulni, nagy szavakat mondunk, érzelgős beszédeket, bölcsességeket,
melyektől úgy tűnik, ti, búcsúzók, és mi, búcsúztatók megkérdőjelezhetetlen
szakértői vagyunk az életnek, sőt az Életnek, s biztosak abban, mi az egyedül
üdvözítő sors, amit nektek ki kell járnotok. Miközben, ti, a FB-generáció
igazán nem mentek messzire, hisz ha másképp nem is, legalább a virtuális térben
egészen biztosan együtt maradtok, még ha az nem is ugyanaz az érzés. Nekünk
pedig, búcsúztatóknak, legyünk bár tapasztalt pedagógusok, sokat megjárt politikusok,
nosztalgiázó szülők vagy éppen bölcseskedő diáktársaitok, egyetlen közös
nevezőnk van: mi sem tudjuk, mi fán terem a boldogság. Fel tudjuk-e ismerni a
boldogságot abban a boldog pillanatban, amikor részesei, főszereplői vagyunk a
boldogságnak? Nagyon ritkán. Meg tudjuk-e határozni, egészen pontosan és
általánosan érvényesen, hogy mi is az a boldogság? Valószínűleg soha. De
bölcsességeket harsogni és „tanítani” a boldogságot mindannyian tudjuk.
Legalábbis sűrűn megpróbálkozunk vele. Nagyon kevesen tudjuk kimondani, hogy
igen, ez most az a pillanat, amikor boldogok vagyunk. De azt bizonyosan megmondjuk, hogy akkor és ott boldogok voltunk. A „voltunk” pillanatát aztán
igen nehéz nyakon csípni, visszahozni, magunkhoz kötözni. Elvárjuk, hogy a
boldogságnak legyen receptje, ott álljon egy út végén, melyet ha kijárunk,
garantáltan elérünk valami nagy ködsűrű létbe (az lesz ott a Boldogság), s
onnétt aztán ki nem hajt bennünket senki, még erővel sem. S várjuk, ilyenkor
ballagáskor, hogy jöjjön már valaki, mondja meg, melyik az az út, ami oda
vezet, s onnantól kezdve minden rendben lesz.
Nem is tudunk
másról írni, mi, halandók, boldogságkeresés címén, csak nagyon sarkított,
idealizált, allegorizált boldogságfogalmakról, Tudósról, Fejedelemről,
Hadvezérről - s Csongorról, meg a boldogságkereső ember végtelen magányáról.
Van e köztünk bárki is, aki biztos garanciája lehet annak, hogy a pénz vagy a
hatalom, a tudás vagy a hit, a magyarság megőrzése vagy a világpolgárság, a
világlátás vagy az ittmaradás, a szerelem, a házasság, a gyermek, a türelem
vagy a nyughatatlanság jelent-e majd nektek boldogságot? Valószínűleg mindenből
kell egy kicsi az igazi boldogsághoz. S persze minden pillanatban más ezek
közül, s nem tudni igazán mennyi, s mikor van az „akkor”.
A
boldogságkeresésben, azt hiszem, egyetlen biztos pont van: a hármas út. Nem
állítjuk magunkról, hogy megtanítottuk nektek a nagybetűsben való boldogulást.
De tudtok integrálni, tudjátok, mekkorára nő a császárpingvin, mire képes egy
szénatom, miért metonimikus a történetalakítás, s mi a létegzisztenciális
problematika posztmodern megközelítése. Hogy mindez mire jó? Kiderül akkor,
amikor a hármas úthoz értek. Egy bizonyos: sok-sok hármas út áll előttetek. Azt
kívánom, mindegyik legyen igazi kihívás, lehetőség. S legyen meg mindig a
döntéshez való jogotok és szabadságotok.
2013
Kedves Diákok,
kedves Ballagók!
Úgy búcsúztok,
mintha elmenni készülnétek, mintha tényleg végérvényesen és
visszafordíthatatlanul lezárnátok egy korszakot. Pedig nem mentek messzire,
néhány vizsga, egy rövid vakáció, és ismét együtt lehetünk. Nem váltok el
egymástól, hiszen ha nem is lesztek mindannyian osztálytársak, biztosan
találkoztok majd a szünetekben, a közös programokon, a gólyatáborban,
gólyabálon.
Mert Ti vagytok
azok, akik, az iskola neveltjeiként leginkább tudjátok azt, miért érdemes ide
visszatérni. Ti vagytok azok, akikbe 4 éven át belenevelődött az a sajátosan
némethlászlós viselkedésmód, amit át fogtok majd adni újonnan érkezett
diáktársaitoknak. Fogadjátok majd őket szeretettel, kalauzoljátok őket, mint jó
házigazdák, s tanuljatok egymástól: ők észre fogják venni, mekkora különbség
van egy tagozatként működő magyar osztályban töltött 4 év, 8 év és egy önálló
magyar intézmény szellemisége között. Ti azt fogjátok átadni nekik, ami
bennünket némethlászlóssá tesz: a közösség szellemiségét, a nagy magyar család
érzését, az itthon természetességét.
Nekünk azért is
becsülnünk kell iskolánkat, mert itt lehetünk együtt. S ezt talán azért nehéz
megértenetek, mert nem tudjátok összehasonlítani azzal, amikor magyar diákok, akik
különböző szakokat választottak, más-más iskolákba jártak, s nagyszünetben szökdöstek
át egymáshoz, hogy akár kis időre is találkozhassanak. Amikor a szüleitek
diákok voltak, sokáig dédelgettek nagy közös álmot: hogy egyszer majd úgy
legyenek kilencedikesek, hogy ne kelljen egymástól elválniuk. Hogy úgy
szólalhassanak meg ünnepi pillanatokban, hogy az az ünnep rólunk szóljon.
Jusson eszükbe most azoknak a szülőknek, akiknek mindez nem adatott meg, hogy
magyar iskola csak addig lesz, míg magyar diák is lesz. Hogy meddig lehetünk
mi, magyar diákok egy közös iskola neveltjei, az csakis attól függ, van-e ma a
bányavidéki magyarságnak igénye a magyar tannyelvű iskolára, álmodja-e még az
egykori nagy közös álmot, hisz-e még abban, hogy minden igyekezetünk középpontjában
a iskolánk fenntartása, megőrzése kell, hogy legyen, érzi-e még az egyén
felelősségét a közösség életében. Ez jusson eszébe minden magyar szülőnek
akkor, amikor segít nektek pályát, iskolát választani. Mert mindannyiótokra
szükség van. Visszavárunk titeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése