A nagybányai
iskola ügyében, Cătălin Chereches, Nagybánya polgármesterének Március 15-én elmondott beszéde, az ezt megelőző
és követő események, nyilatkozatok kapcsán
Konfliktusnak
neveznék egy kölcsönös nézeteltérést. Az, ami a hétfői igazgatói gyűlésen
történt, sokkal inkább egy egyoldalú kirohanás volt, ami nem egy személyt,
hanem általában véve sértett egy (sőt két) kisebbséget többségi igazgatók
jelenlétében. Azt, hogy ebben a helyzetben egy iskolaigazgató érvelni vagy a
vádak elől kihátrálni próbál, az nem minősül konfliktusnak. Hogy értelmetlen és
alaptalan volt, az tény, egy olyan diskurzus, amely nagyon mélyen volt az
értelmiségi magatartásmodell alatt. Egy olyan embernek, akinek családjában 3-4
anyanyelvet beszélnek, s 3-4 vallást gyakorolnak egyszerre, ez a hangnem
teljesen idegen. Bármikor visszautasítanám.
Sokkal inkább az
érdekes, hogy mi áll a magatartás hátterében. S közvetve, mi áll a Március 15-i
polgármesteri beszéd mögött.
Amit a
polgármester egy esetleges ingatlanspekulációról mond – nos, aki az oktatási
rendszert egy kicsit is ismeri, tudja, hogy egy igazgató egy iskolaépületet
nemigen használhat másra, mint oktatásra, nem játszhat át semmilyen más célra
senkinek, mert nagyon szigorú szabályok kötik meg a kezét. Nemcsak a kezemet
köti, a lelkem se vinne rá arra, hogy ne a gyermekek szempontjait tekintsem
prioritásnak. Az önkormányzati tulajdonú épületeket pedig továbbra is az
önkormányzat tartja fenn, tehát nem nagyon van mivel ingatlanspekulálni. Nekünk
tényleg épület kell. Minden más politikai csatározásból – elhiszem, hogy a
polgármester feszült ettől, hogy politikai ellenfelei foglalkoztatják – az
iskola szeretne kimaradni. Egyetlen tanítványunk szülein se kérjük számon a
pártállását, tisztán emberi viszonyaink vannak. Köszönettel tartozunk
mindenkinek, aki segítségünkre siet.
Érthetetlen, hogy a
helyi RMDSz Porcsalmi Bálint korrekt nyilatkozata,
Laczikó Enikő közleménye
után, bár újabb közleményben
korrigálta álláspontját, miért folytatja továbbra is a polgármester
retorikáját, miért talál ki új és új narratívákat egy olyan vélt konfliktusra,
amelynek nem volt szemtanúja.
Március 15-én
hagyománya lett annak, hogy a polgármester megígéri, hogy a magyar diákokat egy
belvárosi iskolába költözteti a jelenlegi épületből, ahol alapítása óta működik
a líceum és a felső tagozat. Akkor is szükségmegoldásként került oda az önálló
magyar iskola, a helyzet a Cuprom épületének szociális lakásokká való
átalakítása óta csak romlott. Tény, hogy a líceum egy átalakított bentlakásban,
méltatlan helyen működik, vonzerejét sokban befolyásolja periferikus
elhelyezkedése, még akkor is, ha minden törekvésünk arra irányul, hogy belül
otthonos, ízléses környezetet biztosítsunk a diákoknak. Hogy egy épület, annak
elhelyezkedése, maguk a falak mennyire fontosak az oktatásban, azt talán mi
érezzük a legjobban, nap mint nap. Nem a falakat tanítjuk, de tudjuk, hogy
közel 200 család hozza, küldi iskolába gyermekét erre a helyre. 20 éve emelt
fővel vállaljuk minden nap ezt a helyet azért, hogy együtt lehessünk, hogy
magyarul tanulhassunk. A költözés szükségességének ténye vitathatatlan.
Ám a nagy költözés
hevében – mely hév évek óta fellángol, majd lecsendesül Nagybányán – bármennyire
is izgalmas egy újabb költözés lehetősége, felelősségteljesen kell döntenünk. A
líceum jelenlegi épületében a felső tagozat (4 osztály) és a középiskolai
osztályaink (8 osztály) működnek. Nekik kell alkalmas iskolaépületet találnunk
a belvárosban. Egy líceum pedig nem csupán 12 osztályteremből áll, áll
laboratóriumokból (jelenleg 2 informatika, egy-egy fizika, kémia, biológia
szaktantermünk, és ugyanennyi szertárunk van), könyvtárból és olvasóteremből (14
ezer kötetünkkel együtt költöznénk), tornateremből, tanári szobákból, irodákból.
Tisztában kell lennünk azzal, hogy a felkínált épület valóban jobb annál,
ahonnan elköltözünk. Hideg fejjel kell mérlegelnünk, hiszem azt, hogy minden
mást félretéve egy ilyen döntés tiszta logikára épül.
A líceum jelenlegi épülete |
Keressük a párbeszéd lehetőségeit. Nem vitás, hogy a
felszínre került ügy mögött hosszú évek mulasztásai, hiányai vannak. Küzdünk
egy többszörösen identitást váltó közösséggel, akiknek az iskolaválasztásban az
identitásuk nem elsődleges szempont. Van ugyan egy oktatási stratégiánk, amihez
azonban senki nem ragaszkodik. Van két oktatási intézményünk (egy önálló magyar
iskola és egy tagozat), amit már nem bír el a város. Nincs viszont 7 éve
szakképzett, kompetens, elfogulatlan tanfelügyelőnk. Nincs, aki ebben a
helyzetben ne hagyjon kivérezni egy iskolát, nincs, aki kimondaná, hogy a
kampányban hangoztatott kétpólusú oktatás a megosztás eszköze, nem az
összefogásé. Nézünk két kényszerhelyzetben vergődő tanári kart, amint egymásnak
feszül. Nincs, aki magára vállalná a szomorú tény kimondását: ez már nem
tartható fenn. Hogy többet árt, mint használ. Helyette van, aki – végül –
feltétlen támogatásáról biztosít bennünket. De miben áll ez, túl a deklaratív
jellegű szolidaritáson? Miközben ma több, mint 3 órán keresztül egyeztettünk és
megoldásokat kerestünk, felmerült a tanfelügyelő ötlete: a jövőben el tudnám-e
képzelni a Németh László Elméleti Líceumot – melyben ma óvodától érettségiig
magyarul tanulhatnak a gyermekek – csupán líceumi osztályokkal? És legyen hozzá
szórványkollégium. És a többi osztály (előkészítő – VIII.) tagozatként működne
a másik vegyes iskolában?
A Németh László Elméleti Líceum akkor sem
számolódik fel mint intézmény, ha csupán a középiskolások maradnak meg, de a
beolvadás lehetősége az alsóbb osztályok esetében annál nagyobb, minél több
órát tartanak románul egy tagozatos iskolában. Ez a koncepció egyébként
teljesen fordítottja annak, amit a polgármester beszédében állított, de
mindenképp téves. Ezt az álláspontot nem képviselheti, ötlet szintjén se egy
magyar oktatásért felelős tanfelügyelő.
Tartok tőle, hogy
a szövevényes ügy hátterében ez az ötlet áll, mely talán nem ma született, s a helyi
RMDSz-vezetőknek és a városvezetésnek sem ismeretlen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése