Közeledik a IX. osztályba való iratkozás, készülnek
megyei szinten az iskolákat a tavalyi bejutási átlagok alapján rangsoroló füzetecskék
– elegáns munkahelyeken kötelező irodalom elegáns anyukáknak. Egyébre
valószínűleg teljességgel alkalmatlanok ezek a kiadványok, statisztikáik
ugyanis semmit sem árulnak el az iskolák színvonaláról, adatbázisaik esetlegesek,
relatívak, gyakran hibásak, szempontrendszerük amatőr.
Bár a sajtót ez kevéssé érdekli: hangzatos
szalagcímekben kiáltanak ki egy-egy iskolát a megye legjobbjának, s ünneplik a
győztest. Statisztikák, elemzések, toplisták készülnek a tanfelügyelőségeken, a
minisztériumban, de az egyes iskolák is végeznek önkéntes számításokat.
A toplista három fő mutatója az érettségi átlag,
az utolsó tavalyi bejutási átlag és az olimpikonok száma. A szempontok
nyilvánvalóan alkalmatlanok arra, hogy iskolák minőségét, vagy akár eredményességét
mérjék.
Mit mér az érettségi vizsga?
Az elmúlt évek sikertelenségeit országos szinten
nagy arányban okozza magának az érettségi tételnek (a tananyagnak, az érettségi
követelményrendszernek) a hibája, a javítókulcs indokolatlan megkötései, a
fordítási hibák, a javítás szubjektivitása, a szervezetlen vizsgabonyolítás. A
más megyékben történő javítás hol az eredményhirdetést késleltette, hol a
javító tanárokat sürgette. A tavalyi botrányos javítási hibák arra engednek
következtetni, hogy a legnagyobb csúsztatások nem a mérőeszközben, hanem a
javításban történnek. Az érettségi vizsga tehát nem csupán a diákok
teljesítményét, hanem magát az oktatási rendszert is méri. Az ilyen hibák kiszűrésén
egyébként dolgozik a minisztérium, de az eredmény csak egy még bizalmatlanabb,
még gyanakvóbb, agyonkamerázott, jogi procedúrákban gondolkodó, többszörösen
túlszervezett, és éppen ezért működésképtelen vizsgarendszer.
Hogyan számítsunk érettségi statisztikát?
Az igazán reális érettségi statisztikát egy
teljes generációra vetítve kellene számolni: az sokkal többet árulna el, ha
tudnánk, hányan érettségiztek a 12 évvel ezelőtt első osztályba
iratkozott gyermekek közül. Egy ilyen szám tartalmazhatná a külföldre távozott,
iskolaelhagyó, iskolaváltó, lemorzsolódott, román tagozatra átszivárgott,
szakiskolát végzett, 12 osztályt elvégzett, de érettségire be nem iratkozó,
érettségin meg nem jelent diákok hányadát is. Ilyen statisztikát azonban
egyetlen középiskola sem számol. Sőt, az érettségi eredményeit manipuláló
statisztikák kirívó példája a
2013-as kolozsvári eset, mely világos bizonyítéka annak, hogy a rangos
középiskolák számára az érettségi statisztika értékesebb mutató, mint saját
diákjainak sorsa. Jó iskolát hamisítani legkönnyebben úgy lehet, hogy azokat a
diákokat, akik nem esélyesek, nem is engedjük érettségizni, őszre buktatjuk
őket, így a sikeresen érettségizők bűvös százalékát csak a beiratkozottak
számához kell viszonyítani. A XII. osztály végén megbuktatott diákok
boldogulása aztán senkit sem érdekel. Az őszi érettségi statisztikákat senki
sem vizsgálja. A módszer csak 2013-ban keltett felháborodást, azóta országosan
elfogadottá vált. Az érettségi statisztika olyan érvvé változik ebben a
felfogásban, ami beiratkozó diákok egész hadát serkenti arra, hogy efféle
„rangos” iskolákat válasszanak. Gyermek pedig egyre kevesebb van, az értük
folytatott harc egyre keményebb.
Érettségi átlagot egy érettségi vizsgaidőszak
végén, azaz az őszi érettségi óvások utáni végleges adatait beszámítva kellene
közzétenni. Nyáron ugyanis a diákok egy része, bár összességében véve
sikertelenül vizsgázik, így „rontja a statisztikát”, mégiscsak letesz 2-3
érvényes, sikeres vizsgát valamely tantárgyból, így ezeken túllépve közelebb áll
a teljes sikerhez. Sokan közülük ősszel be is hozzák ezt a lemaradást. S
becsülni kell azokat is, akik két nekifutásból, vagy korrigálva egy balesetet
mégiscsak leérettségiznek.
Az előző generációkból beiratkozott diákok
eredményeit az aktuális generáció statisztikájába viszont nem kell beszámítani.
Ők néhány százalékkal javítják a saját generációjuk (tavalyi, tavalyelőtti)
érettségi statisztikáit. Tény, hogy minél több idő telik el a próbálkozások
között, annál kisebb az esély a sikeres érettségire.
Olimpikonok kilóra
A romániai (és benne a romániai magyar) iskolák
színvonalát leginkább a nemzetközi mérések (PISA, PIRLS, TIMSS) mutatják,
ezeket a szomorú statisztikákat többnyire azzal mentegetik, hogy viszont milyen
magas az olimpikonok (tantárgyversenyeken résztvevő diákok) száma. Versenyző
nemzet, avagy ország vagyunk, sehol nem tulajdonítanak olyan fontosságot az
iskolai vetélkedőknek, mint Romániában, s tegyük hozzá, mi magyarok ebben
fölülmúljuk a többséget, mert azon kívül, hogy elviekben az összes romániai
versenyen indulhatunk, megszervezzük a nagyobb magyarországi versenyek erdélyi
szakaszait is, sőt, saját versenyeket is kezdeményezünk, s ha nem lenne elég a minisztérium
(különben bravúros, de) végeláthatatlan versenykalendáriuma, magukat
népszerűsítendő és a felvételi vizsgát helyettesítendő, afféle diákcsalogató
versenyeket szervez minden egyetem, könnyen elszámolható, hangzatos
pályázatokkal állnak elő a civil szervezetek, amelyek ha egy-egy ügyre akarják
felhívni a figyelmet, úgyszintén versenyt szerveznek, s hogy le ne maradjon,
valami házi szavalóversenyt minden iskola szervez. S mint az az év végi
díjazások alkalmával ismét kiderült, a tanfelügyelőségek önhatalmúlag döntik
el, hogy mi minősül versenynek, mi nem, attól teljesen függetlenül, hogy a minisztériumnak
különben van egy hivatalos versenytáblázata, melyért annyi küzdelem folyik.
Nos, ennek a teljesen részrehajló, mindenféle emberi racionalitást mellőrző
versenyválogatásból kerül ki az olimpikonok hada, akik megszámoltatnak, és
ennek alapján az iskolák megmérettetnek. Nyilvánvalóan ennek a statisztikának
semmiféle relevanciája nincs, és olyan aránytalanságokat kelt, amelyek alapján mindent
lehet mérni, csak éppen a sikerességet nem.
Toplistás iskolák kontra szórványiskolák
Időnként a sajtó, máskor a minisztérium és
tanfelügyelőségek éreznek igényt arra, hogy iskolai toplistákat írjanak. Egy ilyen statisztika bölcsen
megállapítja, hogy a marosvásárhelyi Bolyai Farkas Elméleti Líceum az ország
legjobb iskolája, ami így is lehet, ha ugyan az ilyesmi fontos volna. Az adatok
azonban azért sem relevánsak, mert a Bolyai Líceum nyilván van abban a
helyzetben, hogy komoly szelekcióval hozza létre osztályait, egy szórványiskolának
viszont az a feladata, hogy biztosítsa az anyanyelven való tanulás lehetőségét
minden gyermeknek – azaz a kevésbé jó képességűnek is. Így tehát adódik a
kérdés: kiválogatni a jók közül a legjobbakat, és azokat sikeres érettségihez
juttatni nagyobb bravúr-e, mint felzárkóztatni a kevésbé jókat is, és a gyenge
átlagokkal bejutott gyermekeket négy év alatt 2-3 jegynyi előrelépésre
ösztönözni – akár szerényebb érettségi statisztika árán is? És egyáltalán:
összemérhető-e két ilyen iskola? Kell-e összemérni, és kinek jó ez?
Ha a fenti toplista eredményhirdetését komolyan
vennénk, ujjongva osztanánk meg: lám csak, sokkal előkelőbb helyen van a
szórványiskolák között is a Németh László Elméleti Líceum, mint a nagyhírű
nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium, vagy a sokat támogatott dévai Téglás Gábor
Iskolaközpont, az aradi Csíki Gergely Iskolaközpont vagy a temesvári Bartók
Béla Elméleti Líceum, sőt, azt is mondhatnánk, hogy a szórványiskolák közül a
miénk a legjobb. Ha az ilyen toplisták ugyan számítanának valamit.
A bűvös bejutási átlag
Mint ahogy az sem az iskola színvonalát mutatja,
hogy mi az a legkisebb jegy, amivel még be lehet jutni. Ilyen értelemben
érdekes az összehasonlítás:
látjuk, hogy a Bethlen Gábor Kollégiumba 8,05-tel lehet bejutni, hozzánk 5,12-vel,
mégis az előző toplista szerint jobbak az eredményeink, mint az enyedieknek.
Vagy azt látjuk, hogy Enyeden van szelekció, nálunk nincs. Vagy azt, hogy náluk
szűkebb a beiskolázási keret (osztályok száma a diákok számához viszonyítva),
nálunk tágabb. Vagyis egészen pontosan: nem látunk semmit.
Szociális szempontok kontra statisztikák
Soha, egyetlen statisztika sem mondja ki: az
iskolát elvégzett, vagy akár részben elvégzett diákok között egyre többen
vannak olyanok, akik mögött nem áll igazi támogató család, akik szociális
nehézségekkel küszködnek, akiket elhagytak a szüleik, akik iskola mellett
dolgozni kényszerülnek, akik kisebb-nagyobb fogyatékukat győzik le – és akik
számarányosan egy szórványiskolában pont annyian vannak, mint a társadalomban magában.
Az ilyen diákok ugyanis fel sem érnek a rangos iskolák bejutási átlagához, vagy
legalábbis sokkal kevesebben. S bár a szórványiskolákban ezek a gyermekek
„rontják a statisztikát”, legtöbbször önmagukhoz képest óriási eredményeket
érnek el: elvégeznek 10 osztály, vagy 12-t, legyőzik önmagukat és
körülményeiket, óriási erőfeszítések árán jelen vannak az órákon, anyanyelvükön
tanulnak, anyanyelvű kultúrában nevelkednek. Ezek a kis, egyéni csodák – ha
választani kell – talán többet érnek, mint egy toplista előkelő helye. Mert
ezeket a diákokat, bár nem juttattuk érettségihez, mégis megmentettük a teljes
elkallódástól. Mert a diák számunkra mégiscsak több, mint egyszerű számadat.
Nem zárom ki, hogy volna mód kialakítani egy
olyan komplex módszert, mely az iskolákat megbízhatóan mérhetné egymáshoz, és
főképp évtizedekre kiterjedően önmagukhoz, kimutatva a változás trendjeit, azt,
hogy javul vagy romlik egy-egy iskola sajátmagához (is) mért teljesítménye.
Abban azonban biztos vagyok, hogy az iskolák valós értéke nem derült ki a
sajtóban közölt sok százalékos, átlagszámító, összehasonlító adatból, de sokkal
közelebb kerültünk az érettségi statisztikák relativitáselméletéhez.
Közeledik a IX. osztályba való iratkozás, készülnek
megyei szinten az iskolákat a tavalyi bejutási átlagok alapján rangsoroló füzetecskék
– elegáns munkahelyeken kötelező irodalom elegáns anyukáknak. Egyébre
valószínűleg teljességgel alkalmatlanok ezek a kiadványok, statisztikáik
ugyanis semmit sem árulnak el az iskolák színvonaláról, adatbázisaik esetlegesek,
relatívak, gyakran hibásak, szempontrendszerük amatőr.
Bár a sajtót ez kevéssé érdekli: hangzatos
szalagcímekben kiáltanak ki egy-egy iskolát a megye legjobbjának, s ünneplik a
győztest. Statisztikák, elemzések, toplisták készülnek a tanfelügyelőségeken, a
minisztériumban, de az egyes iskolák is végeznek önkéntes számításokat.
A toplista három fő mutatója az érettségi átlag,
az utolsó tavalyi bejutási átlag és az olimpikonok száma. A szempontok
nyilvánvalóan alkalmatlanok arra, hogy iskolák minőségét, vagy akár eredményességét
mérjék.
Mit mér az érettségi vizsga?
Az elmúlt évek sikertelenségeit országos szinten
nagy arányban okozza magának az érettségi tételnek (a tananyagnak, az érettségi
követelményrendszernek) a hibája, a javítókulcs indokolatlan megkötései, a
fordítási hibák, a javítás szubjektivitása, a szervezetlen vizsgabonyolítás. A
más megyékben történő javítás hol az eredményhirdetést késleltette, hol a
javító tanárokat sürgette. A tavalyi botrányos javítási hibák arra engednek
következtetni, hogy a legnagyobb csúsztatások nem a mérőeszközben, hanem a
javításban történnek. Az érettségi vizsga tehát nem csupán a diákok
teljesítményét, hanem magát az oktatási rendszert is méri. Az ilyen hibák kiszűrésén
egyébként dolgozik a minisztérium, de az eredmény csak egy még bizalmatlanabb,
még gyanakvóbb, agyonkamerázott, jogi procedúrákban gondolkodó, többszörösen
túlszervezett, és éppen ezért működésképtelen vizsgarendszer.
Hogyan számítsunk érettségi statisztikát?
Az igazán reális érettségi statisztikát egy
teljes generációra vetítve kellene számolni: az sokkal többet árulna el, ha
tudnánk, hányan érettségiztek a 12 évvel ezelőtt első osztályba
iratkozott gyermekek közül. Egy ilyen szám tartalmazhatná a külföldre távozott,
iskolaelhagyó, iskolaváltó, lemorzsolódott, román tagozatra átszivárgott,
szakiskolát végzett, 12 osztályt elvégzett, de érettségire be nem iratkozó,
érettségin meg nem jelent diákok hányadát is. Ilyen statisztikát azonban
egyetlen középiskola sem számol. Sőt, az érettségi eredményeit manipuláló
statisztikák kirívó példája a
2013-as kolozsvári eset, mely világos bizonyítéka annak, hogy a rangos
középiskolák számára az érettségi statisztika értékesebb mutató, mint saját
diákjainak sorsa. Jó iskolát hamisítani legkönnyebben úgy lehet, hogy azokat a
diákokat, akik nem esélyesek, nem is engedjük érettségizni, őszre buktatjuk
őket, így a sikeresen érettségizők bűvös százalékát csak a beiratkozottak
számához kell viszonyítani. A XII. osztály végén megbuktatott diákok
boldogulása aztán senkit sem érdekel. Az őszi érettségi statisztikákat senki
sem vizsgálja. A módszer csak 2013-ban keltett felháborodást, azóta országosan
elfogadottá vált. Az érettségi statisztika olyan érvvé változik ebben a
felfogásban, ami beiratkozó diákok egész hadát serkenti arra, hogy efféle
„rangos” iskolákat válasszanak. Gyermek pedig egyre kevesebb van, az értük
folytatott harc egyre keményebb.
Érettségi átlagot egy érettségi vizsgaidőszak
végén, azaz az őszi érettségi óvások utáni végleges adatait beszámítva kellene
közzétenni. Nyáron ugyanis a diákok egy része, bár összességében véve
sikertelenül vizsgázik, így „rontja a statisztikát”, mégiscsak letesz 2-3
érvényes, sikeres vizsgát valamely tantárgyból, így ezeken túllépve közelebb áll
a teljes sikerhez. Sokan közülük ősszel be is hozzák ezt a lemaradást. S
becsülni kell azokat is, akik két nekifutásból, vagy korrigálva egy balesetet
mégiscsak leérettségiznek.
Az előző generációkból beiratkozott diákok
eredményeit az aktuális generáció statisztikájába viszont nem kell beszámítani.
Ők néhány százalékkal javítják a saját generációjuk (tavalyi, tavalyelőtti)
érettségi statisztikáit. Tény, hogy minél több idő telik el a próbálkozások
között, annál kisebb az esély a sikeres érettségire.
Olimpikonok kilóra
A romániai (és benne a romániai magyar) iskolák
színvonalát leginkább a nemzetközi mérések (PISA, PIRLS, TIMSS) mutatják,
ezeket a szomorú statisztikákat többnyire azzal mentegetik, hogy viszont milyen
magas az olimpikonok (tantárgyversenyeken résztvevő diákok) száma. Versenyző
nemzet, avagy ország vagyunk, sehol nem tulajdonítanak olyan fontosságot az
iskolai vetélkedőknek, mint Romániában, s tegyük hozzá, mi magyarok ebben
fölülmúljuk a többséget, mert azon kívül, hogy elviekben az összes romániai
versenyen indulhatunk, megszervezzük a nagyobb magyarországi versenyek erdélyi
szakaszait is, sőt, saját versenyeket is kezdeményezünk, s ha nem lenne elég a minisztérium
(különben bravúros, de) végeláthatatlan versenykalendáriuma, magukat
népszerűsítendő és a felvételi vizsgát helyettesítendő, afféle diákcsalogató
versenyeket szervez minden egyetem, könnyen elszámolható, hangzatos
pályázatokkal állnak elő a civil szervezetek, amelyek ha egy-egy ügyre akarják
felhívni a figyelmet, úgyszintén versenyt szerveznek, s hogy le ne maradjon,
valami házi szavalóversenyt minden iskola szervez. S mint az az év végi
díjazások alkalmával ismét kiderült, a tanfelügyelőségek önhatalmúlag döntik
el, hogy mi minősül versenynek, mi nem, attól teljesen függetlenül, hogy a minisztériumnak
különben van egy hivatalos versenytáblázata, melyért annyi küzdelem folyik.
Nos, ennek a teljesen részrehajló, mindenféle emberi racionalitást mellőrző
versenyválogatásból kerül ki az olimpikonok hada, akik megszámoltatnak, és
ennek alapján az iskolák megmérettetnek. Nyilvánvalóan ennek a statisztikának
semmiféle relevanciája nincs, és olyan aránytalanságokat kelt, amelyek alapján mindent
lehet mérni, csak éppen a sikerességet nem.
Toplistás iskolák kontra szórványiskolák
Időnként a sajtó, máskor a minisztérium és
tanfelügyelőségek éreznek igényt arra, hogy iskolai toplistákat írjanak. Egy ilyen statisztika bölcsen
megállapítja, hogy a marosvásárhelyi Bolyai Farkas Elméleti Líceum az ország
legjobb iskolája, ami így is lehet, ha ugyan az ilyesmi fontos volna. Az adatok
azonban azért sem relevánsak, mert a Bolyai Líceum nyilván van abban a
helyzetben, hogy komoly szelekcióval hozza létre osztályait, egy szórványiskolának
viszont az a feladata, hogy biztosítsa az anyanyelven való tanulás lehetőségét
minden gyermeknek – azaz a kevésbé jó képességűnek is. Így tehát adódik a
kérdés: kiválogatni a jók közül a legjobbakat, és azokat sikeres érettségihez
juttatni nagyobb bravúr-e, mint felzárkóztatni a kevésbé jókat is, és a gyenge
átlagokkal bejutott gyermekeket négy év alatt 2-3 jegynyi előrelépésre
ösztönözni – akár szerényebb érettségi statisztika árán is? És egyáltalán:
összemérhető-e két ilyen iskola? Kell-e összemérni, és kinek jó ez?
Ha a fenti toplista eredményhirdetését komolyan
vennénk, ujjongva osztanánk meg: lám csak, sokkal előkelőbb helyen van a
szórványiskolák között is a Németh László Elméleti Líceum, mint a nagyhírű
nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium, vagy a sokat támogatott dévai Téglás Gábor
Iskolaközpont, az aradi Csíki Gergely Iskolaközpont vagy a temesvári Bartók
Béla Elméleti Líceum, sőt, azt is mondhatnánk, hogy a szórványiskolák közül a
miénk a legjobb. Ha az ilyen toplisták ugyan számítanának valamit.
A bűvös bejutási átlag
Mint ahogy az sem az iskola színvonalát mutatja,
hogy mi az a legkisebb jegy, amivel még be lehet jutni. Ilyen értelemben
érdekes az összehasonlítás:
látjuk, hogy a Bethlen Gábor Kollégiumba 8,05-tel lehet bejutni, hozzánk 5,12-vel,
mégis az előző toplista szerint jobbak az eredményeink, mint az enyedieknek.
Vagy azt látjuk, hogy Enyeden van szelekció, nálunk nincs. Vagy azt, hogy náluk
szűkebb a beiskolázási keret (osztályok száma a diákok számához viszonyítva),
nálunk tágabb. Vagyis egészen pontosan: nem látunk semmit.
Szociális szempontok kontra statisztikák
Soha, egyetlen statisztika sem mondja ki: az
iskolát elvégzett, vagy akár részben elvégzett diákok között egyre többen
vannak olyanok, akik mögött nem áll igazi támogató család, akik szociális
nehézségekkel küszködnek, akiket elhagytak a szüleik, akik iskola mellett
dolgozni kényszerülnek, akik kisebb-nagyobb fogyatékukat győzik le – és akik
számarányosan egy szórványiskolában pont annyian vannak, mint a társadalomban magában.
Az ilyen diákok ugyanis fel sem érnek a rangos iskolák bejutási átlagához, vagy
legalábbis sokkal kevesebben. S bár a szórványiskolákban ezek a gyermekek
„rontják a statisztikát”, legtöbbször önmagukhoz képest óriási eredményeket
érnek el: elvégeznek 10 osztály, vagy 12-t, legyőzik önmagukat és
körülményeiket, óriási erőfeszítések árán jelen vannak az órákon, anyanyelvükön
tanulnak, anyanyelvű kultúrában nevelkednek. Ezek a kis, egyéni csodák – ha
választani kell – talán többet érnek, mint egy toplista előkelő helye. Mert
ezeket a diákokat, bár nem juttattuk érettségihez, mégis megmentettük a teljes
elkallódástól. Mert a diák számunkra mégiscsak több, mint egyszerű számadat.
Nem zárom ki, hogy volna mód kialakítani egy
olyan komplex módszert, mely az iskolákat megbízhatóan mérhetné egymáshoz, és
főképp évtizedekre kiterjedően önmagukhoz, kimutatva a változás trendjeit, azt,
hogy javul vagy romlik egy-egy iskola sajátmagához (is) mért teljesítménye.
Abban azonban biztos vagyok, hogy az iskolák valós értéke nem derült ki a
sajtóban közölt sok százalékos, átlagszámító, összehasonlító adatból, de sokkal
közelebb kerültünk az érettségi statisztikák relativitáselméletéhez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése