Bukaresti napló. Rácsodálkozások, tények és tévhitek, legendák, ízek, illatok.
Régóta a
bakancslistámon a bukaresti Ady Endre Líceum. Dolgoztam már úgy másfél évig
ebben a városban, s nem volt rá alkalmam, hogy lássam. Három szilaj medve
őrizte a kapuját, jobban, mint János vitéz Tündérországáét. Meg nekem se volt
hozzá elég éles kardom.
De ugyanolyan régóta
követem, figyelem, tanulom ezt az iskolát, a magyar identitás megélésének talán
legfontosabb bukaresti fellegvárát. S tudom azt, hogy mi, erdélyiek legalább
olyan keveset észlelünk egy-egy ilyen Kárpátokon túli iskolából, mint minden
másról, ami a hegyen túl történik.
Kis közösség nagy
városban, színes sokféleség, megannyi egyéni történet, ami valahogy mégis egy
nagy közös mi-tudattá alakul. Különböző nyelvállapottal, más-más társadalmi
háttérrel rendelkező gyermekek alkotnak itt egy-egy osztályt, nem ritkán
létszám alatt. Van, aki románul nem beszél, van, aki magyarul nehezen, s van,
aki mindkét nyelven kiválóan. Ismerem őket a tantárgyversenyről.
Üres az iskola, csend
van, online oktatás. Felújítás előtt állnak. Csendes, szerény beszélgetést
folytatunk az igazgatónővel. Semmi bravúrkodás, semmi dicsekvés, semmi
bombasztikus önmegvalósítás. Semmi abból a rosszféle önsajnálatból, amivel a
szórványban folyton körülbástyázzuk magunkat. Semmi a fogyatkozásról. Én azért
a gazda szemével nézek körül. Nézem az impozáns épületet, a nagy tereket, érzem,
ahogy a recsegős padló visszahozza a hajdan volt iskolák békebeli hangulatát, s
látom, hogy a felújítás előtt álló épület patyolattiszta, rendezett, otthonos
és ízléses. Nincs terem fehér tábla nélkül. Nincs osztály tanári gép nélkül.
Kamera, videoprojektor. Olyan üvegtáblát látok a matek szaktanteremben, amilyet
életemben nem láttam sehol. Intelligens tábla van az óvodában. Professzionális
kamerák segítik az online oktatást. Csodás színpad, profi hangtechnika. Parányi
étkező, gyermekbarát terek, színes, izgalmas berendezés. Látni a pedagógusok
kézműves megoldásait, de látni mögötte valami hihetetlenül színvonalas
felszerelést, s úgy simul bele a berendezésbe a XXI. századi technika, mintha
az volna a világon a legtermészetesebb. Az is.
Nehezen leplezem a
meglepetésemet, hogy az iskola mögött jelentős önkormányzati támogatás van.
Itt, a nagy többségi tenger közepén. A szokott elegancia, nyitottság,
korrektség. Az a gesztus, amivel az önkormányzat táblagéppel támogatta minden
gyermek online oktatását, az óvodásokét is. Felszerelte a termeket modern
technikával. A valóságban is, nemcsak kampányígéretként.
Áll az iskola mögött
egy civil szervezet, ami hozni szokott az iskolába, nem vinni onnan. Szülők,
egykori diákok, akik szerényebb vagy nagylelkűbb felajánlásokkal támogatják az
iskolát. Úgy segítenek, hogy közben nem veszik át az irányítást. Nem csármálnak,
nem csemerkednek. Szívügy. Cégek, akiknek az égadta világon semmi érdekük
nincs, hogy támogassanak egy magyar tannyelvű iskolát, mégis támogatják. Teszik
ezt többnyire kampányidőszakon kívül.
Mosolyog a tablóképről
6-8 végzős diák. Követem ezt évek óta a Maturandusban. Nyilvánvaló, hogy a
középiskolai osztályok évek óta létszám alatt működnek. Senki sem üvölt fel,
hogy megmentette az iskolát. Mitől is mentette volna meg? Van egy egyedülálló
státus, van egy védettség. S van mögötte rengeteg áldozat, amiről senki sem
beszél.
Iskolapélda.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése