Érzelmi és szexuális visszaélések sorozatát tárja fel az Átlátszó Erdély portál. A Márton Áron Főgimnázium tanára, Orbán Zsolt az ügy kapcsán lemondott tanári állásáról, utóbb városi tanácsosi tisztségéről és RMDSz-tagságáról is.
Hozzáteszem, a kollégával többször dolgoztunk már együtt, szakmai tudásáról
csakis pozitívan tudok nyilatkozni, a fenti forrást kellő szövegértési (és
pedagógusi, igazgatói, tanfelügyelői, no meg tanári, anyai és női)
tapasztalattal olvasom. Elfogadom, hogy az ügyben nyilatkozóknak joguk van
ferdíteni, mert tudom, jó okuk van saját felelősségük letagadásában. Az oktatásjogi,
eljárási csúsztatásokat teszem helyre ebben az írásban, azt vizsgálom, kinek a
felelőssége lehet, hogy több, mint másfél évtizeden át fennállt egy olyan
tanár-diák viszony, ami messze túlmutat a normalitáson, több szempontból is. Hol,
hogyan lehetett volna mégis közbelépni egy olyan rendszerbe, ami alapvetően nem
támogatja az ilyen jellegű közbelépéseket? Vélemény.
A
csíkszeredai eset klasszikus példája annak, hogy hová fajulhat a tanár-diák
viszony, ha a konfliktus minden szereplője a homokba dugja a fejét, sőt, a hozzászólásokból
látjuk, hogy sokan egyenesen magát a tényfeltáró riportot, a nyilatkozó, azóta
már felnőtt lányokat hibáztatják. Az esetet, azzal együtt, hogy számolunk azzal,
a téma természetes velejárója a túlzás, és a legtöbb érintett érdeke az elkendőzés,
nem csupán egy szaftos
lejáratásnak tartjuk jól kiszínezett történetekkel, ahogyan azt Orbán Zsolt
nyilatkozza. Nagyon helyesen látja Markó Ilona, az iskola jelenlegi igazgatója,
„ha
csak a fele igaz annak, ami a riportban szerepel, az is rendkívül súlyos.”
A
grooming sajátos velejárója, hogy nagyon nehéz felismerni, nehéz rá
felhasználható, konkrét bizonyítékot találni, megvádolni egy pedagógust éppoly
kényes ügy, és nehezen vállalható, mint a sértetteknek bevallani azt, ami
történt. Az igazgató, a tanártársak, az iskolapszichológus és a szülők
hozzáállása ezért mindig az egyrészt-másrészt tengelyen mozog, mert a
mérleg másik serpenyőjében ilyenkor mindig benne van a pedagógus egyébként
kiváló szakmai teljesítménye, amire, mondjuk ki, óriási szükség van. Az eseteket
pontosan ezért is tudják ilyen sokáig szőnyeg alá söpörni, mert tekintélyes
személybe senki nem mer belekötni. A zsenáns kis titok és a karrier ilyenkor
fordítottan arányos görbéken fejlődik: kezdetben a szakmai értékesség a
nagyobb, később a karakterhiba, deviancia egyre inkább elhatalmasodik a
személyiségen. Ezért nagyon lényeges, hogy folyamatában lássuk az esetet, és
tudjuk, hogy a környezet felelőssége az, hogy a megfelelő ponton kellő súllyal
avatkozzon be a történésekbe, akkor, amikor (vagy ha) egy egyébként értékes
kollégát még vissza lehet billenteni a normalitásba.
Ehelyett
a történet résztvevői folyamatosan ellentmondásos kijelentéseket tesznek,
melyeknek közös nevezője, hogy sejtették, de nem tudták, mi történik.
Pedig az ilyesmiről meg lehet bizonyosodni – de ehhez nem fűződnek érdekek. Általános
hozzáállás az, hogy ha az eseteket meg nem történtté nyilvánítjuk, akkor nincs
dolgunk, mert az, hogy ilyen esetben mi a dolgunk, az nem világos. Így sokkal
könnyebb az ügyet néhány szédült leányka vernyákolásaként látni, mint
oktatásjogi eljárásokat lefolytatni, korrekt módon.
Az
eset a sokadik olyan székelyföldi oktatási konfliktus, aminek nem is kellett
volna létrejönnie, ha a szereplők ismerik és alkalmazzák a törvényeket,
jogszerűen járnak el saját hatáskörükben, és nem gondolják azt, hogy az ilyesmi
csak papírmunka, amit egy olyan államhatalom kényszerít ránk, amivel sajátságos
a viszonyunk, tehát igyekszünk ignorálni azokat a törvényi lehetőségeket is,
amelyek egyébként rendelkezésünkre állnak. Jellemző, hogy semmit nem tesznek
papírra, s a legnagyobb cinizmus, hogy csak azzal hajlandóak foglalkozni, ami
le van írva. A szülő nem tudja magától, hogy írásban kell feljelentést tennie,
az iskolától várja, hogy szóljon, hogy írásban kell panaszt tennie, de nem
hivatalos találkozókra jár az iskola képviselőivel, ahol nem készül
jegyzőkönyv, határozott kérésük, hogy az ügy ne kerüljön az iskola falain kívülre,
de felkeresnek egy ügyvédet, aki, ad absurdum azt tanácsolja, veressék inkább
meg a tanárt, mert a jogi felelősségrevonás nem garantált. Ilyet komoly
szakember egyszerűen nem mondhat, és komoly szülő nem fogadhat el. A hivatalos
megoldásokkal szembeni bizalmatlanság a legnagyobb hiba, amit elkövetnek: nem
viszonyulnak a problémához állampolgárként. Az igazgató igazgatóként csakis
hivatalos személy, arra nem hivatkozhat, hogy csak a szóbeszédet ismeri,
kötelessége lett volna a legapróbb jelnél is kivizsgálást végezni/kérni, és
ehhez megvoltak az eszközei:
Minden
iskolának fontos dokumentuma az az etikai kódex, amit minden alkalmazott
tudomásul vesz, aláír, betart. Ennek be nem tartását, bármilyen jelzésre az
igazgató jegyzőkönyvben rögzíti, csatolja hozzá az értintett tanár
nyilatkozatát, az ügyet bemutatja a vezetőségi tanácsnak, ami kivizsgálásra a fegyelmi
bizottság elé terjeszti. Ez, ha indokoltnak tartja, a kivizsgálásba bevonja
a hatóságokat (rendőrség, gyámügy), és amennyiben nem büntetőjogi jellegű a
kihágás, hanem csupán az etikai kódex és az iskola belső működési szabályzata
elleni vétség, akkor az ügyben kiszabja a megfelelő büntetést a munka
törvénykönyve alapján, ami az írásbeli figyelmeztetéstől a munkaszerződés felbontásáig
terjedhet. Már akkor is mulasztás történt, amikor a pedagógus az iskolában
tanító kollégák munkáját bírálta a diákok előtt. Másészt tudjuk, hogy az
iskolákban működő bizottságok tagjait senki nem készti fel a bizottságokban elvégzendő
munkájukra, a saját felelősségükre olvassák el a kinevezésükben feltüntetett
törvények szövegét – vagy nem olvassák el. A rendszer úgy tekinti, hogy
kinevezésük pillanatától szakemberek lesznek. A helyzet ugyanaz az ideiglenesen
kinevezett igazgatók, tanfelügyelők, sőt magasabb rangú tisztségviselők esetében
is.
Az
ügyet nehezíti a pedagógus címzetes státusa – sokszor mondom, hogy ez a
minőségi oktatás rákfenéje: az egyszer címzetes státusba kerülő tanárral
szemben egy igazgatónak nagyon kevés eszköze van, és ezt a pedagógus jól tudja:
történik is rá utalás. Nem lehet ebben az országban megszabadulni ettől,
valahányszor kísérlet történt rá, hogy ezt átalakítsák valamilyen rövidebb
ideig érvényes szerződésre, ami után a pedagógust valaki érdemben minősítsen,
vagy újra kelljen vizsgáznia egy állásra, esetleg valamilyen teljesítményszintet
elérnie, a szakszervezetek mindannyiszor felléptek a tanárok védelmében.
Látjuk, hogy a tanárok védelme felette áll a diákok védelmének, s általában a
minőségi oktatásnak, az, hogy sokakat jogosan véd, egyben azt is jelenti, hogy
lényegesen kevesebbeknek visszaélésre ad lehetőséget. Az állások elfoglalásának
módszertana szerint a tanárnak egy állás végleges elfoglalásához tartania kell
egy bemutató órát (ez nem volt még érvényben a 2000-es évek elején), és tennie
kell egy vizsgát, amin elméleti tudását bizonyítja. Arra, hogy az esetleges
személyiségtorzulásokat kiszűrjék, mielőtt bebetonoznak egy pedagógust az
iskolába, nincs mód. Erre lenne hivatott az éves munkaügyi orvosi vizsgálat,
melynek része egy pszichológiai felmérés. Ez áll egy kérdőívből, melyet,
legyünk komolyak, egy értelmes ember, akinek esetleg még tudomása is van saját
devianciájáról, könnyűszerrel abszolvál. Ha mégis fennakad a rostán, az
iskolapszichológus átirányítja egy komolyabb kivizsgálásra, amire elmegy – vagy
nem. Ezesetben olyan bonyolult és esetleges a procedúra végigjárása, hogy az pszichológusok
jelentős része inkább nem vállalja fel, hogy valamilyen személyiségtorzulást
azonosított. Ez a címzetes státus felbontásának a legnehezebb útja.
Valamivel
könnyebb azonosítani az alkoholproblémákat – amikkel szemben teljes
toleranciát olvasunk ki a cikkből. Pedig az igazgató a legapróbb gyanú esetén
is köteles értesíteni a rendőrséget, ha munkaidőben ittas egy alkalmazott. A
rendőrség kiszáll, az alkoholszonda eredményét jegyzőkönyvben rögzítik, és ez
ismét a fegyelmi bizottság elé kerül, mely procedúrának eredményeképpen
felfüggeszthetik a munkaszerződést. És bár az alkoholfogyasztás nem az
iskolában történik, egy iskolai kiránduláson a kísérőtanári minőségben
eltöltött időre azonos szabályzat vonatkozik, mint a munkaidőre. Hogy ezzel
miért nem foglalkozik az igazgató, rejtély. Különösen azért, mert a pedagógus
nem magányosan iszik, hanem a diákjaival együtt – ami egy újabb etikai vétség.
Egy jó menedzser műveltségének az is a része kellene, hogy legyen, hogy tudja, hogy
ezek az addikciók (az, hogy a ki nem mondott problémák elkendőzése dohányzással,
alkoholizmussal, deviáns szexualitással történik) gyakran együtt járnak, s anélkül,
hogy konyhapszichologizálásba kezdene, felismerje, hogy érdemes erről egy
szakemberrel konzultálnia. Az azonban, ahogy jóbarátját, az ismert
pszichológust bevonja a történetbe, nemcsak teljességgel szakszerűtlen és
etikátlan, de még eredményre se vezet. Hogy az nem ismeri el a sajtóban az
ügyben betöltött szerepét, várható védekezés.
A
diákoknak mindenféle iskolán kívüli tevékenységét olyan procedúra
szabályozza, mely feltételezi azt, hogy a szervező egy nagy dossziét állít
össze, melyben nemcsak a szülők beleegyezése van, hanem a rendezvény teljes
programja, a kísérőtanárok és kísérő felnőttek kiléte, azok erkölcsi
bizonyítványa, nyilatkozatok a szabályzat betartásának kötelezettségéről
stb. Ezt a teljes dokumentációt az igazgató aláírja (tehát aláírásával vállalja
a felelősséget), és továbbítja a tanfelügyelőségnek. Nagyon nehéz megérteni,
hogy ha egy pedagógussal szemben akár a legapróbb gyanú is felmerül, miért nem
állítja meg az igazgató a jelenséget ezen a ponton, ahol az aláírását vagy alá
nem írását még csak nem is kell indokolnia. Sőt, ha felmerül benne a gyanú, de
nincs bizonyítéka, mi tartja vissza, hogy ő maga ne vegyen részt megfigyelőként
ezeken a kirándulásokon. Valószínű, nem tudott volna meggyőződni az események
megtörténtéről, hanem inkább megakadályozta volna jelenlétével azokat, és
végülis ez lett volna a cél. Az, hogy a pedagógusnak hófehér erkölcsi
bizonyítványa van, teljesen természetes, ha soha semmi nincs leírva abból, ami
történik. A nagyon bonyolult procedúra tehát könnyen válik fölösleges
formalitássá, egyetlen nem formális része az igazgató és a tanfelügyelőség
aláírása. Másrészt tudnunk kell, hogy a kísérőtanári szerep feltételezi
azt, hogy a pedagógus akár több napját is arra szenteli, hogy a gyermekeket
kísérje, távol van családjától, s bár ő maga is részesül a kirándulás
örömeiből, ez nem egy fizetett munka, ezért egy igazgatónak aranyat ér az olyan
pedagógus, aki vállalja az ilyen utazásokat. Ez egy embertípus, az ilyen fajta
igyekezet gyakran csúszik át valamilyen fajta opportunizmusba, ami együtt járhat
a tanórák meg nem tartásával és az anyagi haszonszerzéssel (amit egyébként
szintén szabályoznak), esetleg egyedülálló pedagógusok társaságkeresésével, kényszeres
kalandkereséssel, a privát nyaralás helyettesítésével, a közösségi oldal
színesítésével stb. Az iskola részéről pedig ezek a kirándulások, programok,
külföldi partnerkapcsolatok egyértelműen jó érvek az imázsteremtésben, ennek
valamiféle versenye az elit intézmények között mindig is volt. Az teljesen
érthető, hogy az iskolának nem hiányzik a botrány – éppen ezért nem az a
jó stratégia, hogy szőnyeg alá söpörjük a gyanút, hanem az, hogy fellépünk a
diákok érdekében.
Az
igazgató kezében jó eszköz továbbá a tanár minősítése, melyet a katedrafőnök
terjeszt fel a vezetőségi tanácsnak, és ami egy olyan államilag egységes
kereten belül az iskola specifikus igényeire szabott kritériumrendszer alapján
történik, amely nem csupán a szakmai tudásra vonatkozik, tehát ha
dokumentumokkal alátámasztható kihágások vannak, akkor nagyonis indokolt ennek
csökkentése (az elégtelen-jeles skálán), ennek pedig további következményei
vannak. Nem éltek vele. Sőt, ha felmerül a gyanú, hogy a pedagógus túl közel
engedi magához a saját osztályát, akkor miért kap osztályfőnöki státuszt,
amikor ennek megadása szintén az igazgató (és a vezetőségi tanács)
beleegyezésétől függ, amit nem kell indokolni – kivéve, ha azt az érintett
pedagógus nem kéri explicit módon, írásban? De hát látjuk, nem írnak abban az
intézményben. Az osztályfőnökség megvonása ugyan valószínűleg nem oldotta volna
meg a helyzetet, de mindenképp egy olyan eszköz lett volna, amit, ha idejekorán
bevetnek, jóérzésű pedagógus helyesen tud értelmezni.
Az
igazgató ehhez képest nincs tisztában azzal, mi zajlik a pincében, mi az üres tanteremben, mi egy buli alkalmával a
tanáriban. Ezt nehéz elképzelni tudva azt, hogy az iskolák jellemzően be vannak
kamerázva, de neki személyesen sem ártana néha jelen lenni. A diáklánytól
érdeklődik a tanárral való viszonyáról, de bizonyosságra nem törekszik sem pro,
sem kontra. Pedig ez utóbbihoz legalább konkrét érdekei fűződnének.
És
túl minden hivatalos formaságon, hogy másfél évtizedig ez a két ember, az
igazgató, aki maga vitte oda a pedagógust az iskolába, és ezért valamiféle –
nem direkt – erkölcsi felelőssége is van, és a pedagógus, aki valameddig
élvezte is a bizalmát, miért nem ül le egymással egy négyszemközti, bizalmas
beszélgetésre, szintén érthetetlen. A viszony addig fajul, míg
nyilatkozatában a pedagógus úgy utal a lejáratási
kampányra, mint amit a lemondatott igazgató fiának osztálya szándékosan
indít ellene, bosszúból azért, mert közreműködött az igazgató menesztésében.
Láthatólag
nem működik az igazgató-iskolapszichológus tandem. Azt tudni kell, hogy
az iskolapszichológus csak akkor fogadhatja a diákokat négyszemközti
beszélgetésekre, ha ahhoz a szülő írásban hozzájárul (ellenkező esetben a szülő
beperelheti, de hát nem írnak…), s a beszélgetés bár konfidenciális (ilyen
értelemben nem fogja feltárni az eseteket a sajtónak például), de ha problémát
azonosít, köteles azt közölni a szülővel és az igazgatóval. Ha a szülő jelzi,
hogy tud a problémáról (pl. a kapcsolatról a tanárral), és szerinte rendben
van, az iskolapszichológus nem tud többet tenni az ügyben. Viszont ilyen
esetekben, ha a gyermek veszélyben van, az igazgatóval együtt kötelesek
értesíteni (írásban) a gyermekjogvédelmet (Hargita Megyei Szociális Ellátási és
Gyermekvédelmi Vezérigazgatóság). Az, hogy melyik gyermek mikor kereste fel az
iskolapszichológust, biztosan tudható lehet, mert az iskolapszichológus ezeket
a tevékenységeket feljegyzi a regiszterében – ez azonban nem publikus
dokumentum, a benne levő információk sem, helyesen, erre tehát a sajtónak nem
lesz rálátása, de hogy a tevékenysége során nem oldódott meg a probléma, azaz
nem lettek következmények, az látható. Az az eset pedig, amikor a diáklány
tanácsért akar fordulni, de nem meri elmondani a problémát az iskolapszichológusnak,
hogy ne leplezze le a tanárt, jól jelzi a viszonyokat és a bizalmatlanságot.
A
volt igazgató leváltása
szintén hosszan elnyúló konfliktus eredménye (melyben ez az ügy nem is játszik
szerepet), amiben érthetetlen, hogy a politikum (és az azzal együttműködő)
tanfelügyelőség miért nem talál eszközöket, mikor pedig nagyon kézenfekvő
lenne, hogy mit kell tenni,
ők maguk találták ki pontosan ilyen megfoghatatlan esetekre. Az, hogy most Korodi Attila elítéli
„azokat a típusú deviáns magatartásokat, amik bármiféle hasonló helyzetet
teremthetnek”, nagyon korrekt, bár nehezen hihető, hogy a városi tanácsos ügyeiről
ilyen hosszan nem szereztek tudomást.
A tanfelügyelőség
nem keres magának problémát. Megelégszik azzal, hogy ami nincs írásban, az
nincs, és úgy működik, mint egy igazi hangulatrádió: nem kelt felesleges
feszültséget a megye legjobb iskolájával szemben, könnyebb azt mondani az
akkori főtanfelügyelő Kálmán Ungvári Zsófiának, hogy „nem hiszi el a tanárról,
hogy ilyet tett volna”. Egy főtanfelügyelőnek nem hinni kell, hanem
meggyőződni, s erre szintén meglettek volna az eszközei, természetes lett
volna, hogy elrendel egy külső kivizsgálást. Másrészt a pedagógus a tanfelügyelőség
sok bizottságának, munkacsoportjának tagja volt, munkájára nagy szükség volt, s
arra valóban lehetett számítani. Ezért a pedagógus tisztázása direkt érdeke
lett volna a tanfelügyelőségnek. Az, hogy nem mosta tisztára az emberét, mint
ahogy ilyenkor szokás, arra enged következtetni, hogy sejtették mi lehet egy
ilyen vizsgálat eredménye.
Nagy
kérdés ebben az ügyben a szemtanú felnőttek, tanártársak felelőssége. Egyértelmű,
hogy sokkal többet tehettek volna a lányok védelmében, az is, hogy tudomásuk
vagy sejtésük volt az esetek egy részéről, és nem tettek lépéseket. Segíthetett
volna itt a kollégával folytatott emberi beszélgetés, az igazgatóval,
iskolapszichológussal való konzultálás, és végül: az írott feljelentés. Ez
utóbbi legalább abban az esetben indokolt lett volna, amikor a kolléga
rányitott a kislányon fekvő pedagógusra. De jelezni kellett volna a problémát
azoknak a kísérőtanároknak is, akik a kirándulásokon történő alkoholizálást,
dohányzást, abúzust észlelhették, ha észlelni akarták volna. Azt, hogy a
pedagógus néhány kolléga elől rejtőzködni próbál, a későbbi kirándulásokra már
egyedüli tanárként megy, vagy kettesben a kiszemelt lánnyal, arra enged
következtetni, hogy mégis történtek lépések ezügyben, de mivel azok nem
vezettek megoldásra, vélhetőleg erőtlen próbálkozások voltak. Ennél sokkal
nagyobb felelőssége van a baráti körnek, amelyben úgy tűnik, a falka
szabályai működnek, a pedagógus nyíltan bizonyítja férfiasságát azzal, hogy
diáklányokkal mutatkozik körükben, és ott elfogadó közegre talál. Ha mégis
voltak olyan figyelmeztetések, amelyekről nincs tudomásunk, azok sem vezettek
konkrét eredményre. Az az eset, amikor a tanárkolléga a diáklánynak azt mondja,
„Orbánnak van egy ilyen szokása, de úgy lehet elkerülni ezeket a helyzeteket,
hogy nem kell inni.” egyenesen cinikus. (Még akkor is, ha igaz: végre valaki
megmondta a diákoknak, hogyan védjék meg magukat.) Másrészt látnunk kell
a tanári tehetetlenségben a sajátmaguk állásának védelmét, azt az általános
reakciót, hogy nem foglalkoznak azzal, ami nem az ő dolguk, hogy könnyebb
tagadni, végtelenül nehéz bizonyítékokat keresniük, ami tényleg nem az ő dolguk,
mint ahogy azt is, hogy nem látják esélyét annak, hogy támogatásra találnak az
iskola vezetőségében, ami újabb menedzseri hibára enged következtetni.
El
kell ismernünk ugyanakkor a pedagógusok kitettségét is, az alaptalan vádakkal szembeni
tehetetlenségüket, azt, ahogyan védik a mundér becsületét (ami persze
védendő, ha van), és a magánélethez való jogukat is. Ismerünk sok tanár-diák kapcsolatot,
házasságot, amit törvény nem tilt ugyan , ha mindkét fél nagykorú. (Ez a kérdés
többször felmerül.) Ezek nyilván az iskolában való találkozások alkalmával
körvonalazódnak, de hogy a tanítvány nagykorúsága előtt mi történhet, és mi
nem, arra vonatkozóan nagyon szigorú előírások vannak. Az, hogy a pedagógusnak
találkoznia kell a kamaszkori szexualitás ezeregy formájával, az természetes, sőt
reagál is ezekre, s ehhez kiegyensúlyozott, művelt pedagógusokra van szükség. Az,
hogy különösen a fiatal férfitanárok középiskolás tanítványaik szemében prédát
jelentenek a hormonok mocorgása idején, egy végtelenül természetes jelenség,
amit egy egészséges személyiség a helyén tud kezelni, bár ki kell mondani, hogy
ez nem könnyű feladat. (Hogy klasszikust parafrazáljunk, a kamaszlányoknak van
egy ilyen szokásuk, de úgy lehet elkerülni ezeket a helyzeteket, hogy nem kell
inni.) Az ő alapképzésük ezzel kapcsolatban semmilyen tevékenységet, előírást
nem tartalmaz, de vannak olyan programok, projektek, amelyek felismerik a
problémát, és megpróbálnak rá továbbképzéseket, mintatevékenységeket nyújtani.
Úgy tűnik, nem kellő eredményességgel.
Sokat
elmondanak a nevelésről való gondolkodásról azok az elszólások is, mint a „Nem
voltak tabuk, beszélt azokról a témákról is, amelyekről nemhogy a többi
tanár nem, de még a szülők sem. A szexualitás sem volt tabu. Ő is bátran
beszélt róla, és a saját osztályába behívta az iskolapszichológust is beszélni
a témáról.” Ebben az esetben éppen a megvádolt pedagógus jár el helyesen, aki
viszont azzal arat sikert, hogy atipikus a tanártársak között. Ha az, hogy a
szexualitás nem tabu, minden tanórára jellemző lenne (el nem tudom képzelni,
irodalom órán például hogyan lehet elkerülni a témát némely művek
értelmezésekor), ha kamaszkori problémáikkal a diákok mernének a többi
pedagógushoz is fordulni, akkor ez az egy nem élvezne ekkora népszerűséget. Az,
hogy ez az egyetlen óra, ahol nincs tekintélyelvűség (2005-ben), arra enged
következtetni, hogy tanári attitűddel kapcsolatban is volnának teendők. Ha volna
az iskolában szexuális nevelés, ha beszélnének úgy igazán, nemcsak
formálisan arról, hogy mit tegyen egy leányka (akár fiú is, a konkrét eseten
túl), ha erőszakos cselekmény éri, vagy mit tegyen, hogy ne érje, akkor
valószínű legalább fel tudnák ismerni a helyzetet – ami egy lépés attól, hogy
ne essenek áldozatául, és hogy ne évekkel később kelljen végighallgatniuk, hogy
ez csak egy csinált nyafogás. Ehelyett hallgatásba burkolóznak a pedagógusok,
az iskola vezetősége, s önként adódik a kérdés, hogy ha a tabusításnak ez a
mechanizmusa itt tart még mindig, akkor hol tart maguknak a pedagógusoknak a
szexualitással kapcsolatos műveltsége. Mert az, hogy felnőtt ember erről a
témáról decensen és a korosztálynak megfelelően beszélni tudjon, mégiscsak
része kellene, hogy legyen ennek a műveltségnek.
Érvényes
ez a szülőkre is. A beszámolók ezen a téren is rengeteg hiányosságot,
fonákságot tárnak fel. Látjuk, hogy a szülők többségének tudomása van az
esetekről, más részük hallomásból tud az esetekről, s némelyeknek még imponál
is, vagy nem akarják a gyermekkel való amúgy is problémás kapcsolatukat elrontani
azzal, hogy eltiltják tanáruktól. Sok-sok olyan eset, amikor jó lett volna
nevelési tanácsadót, pszichológust bevonni a konfliktusba, vagy olyan nyílt
viszonyt alakítani ki a gyermekekkel, amiben nincsenek tabuk, vagy legalább –
éppen a szóbeszédből kiindulva – felvértezik leánykájukat azzal a tudással,
hogy talán nem kellene kettesben maradni a tanárával annak lakásán, hogy nem
kell visszafordulni, ha kap egy sms-t, vagy egyáltalán jó volna észrevenni,
hogy alkoholt fogyasztott, dohányzott, vagy azt, hogy nincs otthon. Soha,
egyetlen szülő sem kíséri el a gyermekeket ezekre a kirándulásokra, pedig joguk
lenne. Soha, egyetlen szülő sem kíséri haza a gyermekét a tanár lakásáról,
pedig láthatná, ami ott történik – vagy jelenlétével megakadályozhatná. Több
beszámolóban is visszatérő motívum, hogy az áldozatok, szemtanúk nem mernek
problémáikkal a szülőkhöz fordulni, sőt, a tanárt védik tőlük (ebben a tanár
felelősségét is látni kell). A megvádolt pedagógus szerepe jellemzően ott tud
kibontakozni, ahol szükség van szeretetre, és ahol a szeretetnek a különböző
formáit nem tudják helyesen definiálni. Az, hogy ragaszkodnak a jóhírű iskolához,
az, hogy a státusszimbólum előbbre való, mint a kamaszlányok problémáinak
meghallgatása, a szóbeszédnek legalább a gyanú szintjén való kezelése, oda
vezet, hogy nem tesznek lépéseket a gyermekek védelmében: nem akarnak gyengébb
iskolát, vállalják, hogy a történtek ellenére ismét abba az osztályba kerüljön
a gyermekük, ahol a megvádolt pedagógus osztályfőnök, nem gyanakszanak a pedagógus
lakásán történő eseményekkel kapcsolatban. Nem írnak le semmit.
Csupán
sejteni lehet, hogy a korai alkoholfogyasztással és szexualitással szembeni
tolerancia határai itt máshol húzódnak, mint más közösségekben, más
sztereotípiák élnek a női és férfiszerepekről, s azzal együtt, hogy senki nem
beszél ezekről a problémákról, mindenki sokkal engedékenyebb, elfogadóbb. Ezzel
magyarázható, hogy a kortárs szemtanúk felelőssége nem kérhető számon. A
lányok elfogadják azt, hogy a tanár kegyeiért való versengés normális viszony,
hogy a lakására menni, vele kirándulni kiválasztottság – ez mind-mind a
grooming természetével együtt jár, de nem jöhetne létre, ha nem lenne körülötte
a felnőtt társadalom, mint tabusító toleráns közeg, a nemiségről és a tanári
szerepekről való rég nem update-olt közgondolkodás.
Látni
kell az ügyben a leváltott igazgató és a jelenlegi igazgató állásfoglalása
közötti különbséget. Nem kételkedem abban, hogy Markó Ilonának lesz elég ereje,
tudása és diplomáciai érzéke ahhoz, hogy nyilatkozatát valós tartalommal töltse
meg. Orbán Zsolt szakmai tudása hiányozni fog a szakmából. Bármi is lesz az ügy
kivizsgálásának eredménye, a folyamatot nem látom visszafordíthatónak – éppen ezért
lett volna fontos idejében közbeavatkozni nemcsak a lányok, hanem a pedagógus
érdekében is.
![]() |
A kép forrása: blog.ipleaders.in |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése