Elballagnak a legkisebb Medáliák

Ünnepi beszéd 2015 májusában, a XII. osztályok ballagásán


Tulajdonképpen vártam őket, követtem azt, ami apró gyermekekként már felcsillant bennük, igen, sokáig terveztem, hogy tanítani akarom őket. Ők pedig akartak együtt dolgozni. Olyanok voltak, mint egy marék szöcske, valamit mindig műveltek, folyton vihogtak és lökdösődtek. De jó volt a közös munka, orrhosszal vezettek minden versenyen saját kortársaik előtt. Amikor versenyre mentünk, idegesen kopogtam, hogy felébresszem őket, s bosszankodtam, hogy este már megint nincsenek a szobájukban. Közelharcot vívtunk, hogy vegyenek részt a programokon. Sosem fognak felnőni – gondoltam, s elnéztem, ahogy a nagyok pátyolgatják, nevelgetik, bosszantják őket, s csodáltam, milyen elnézőek velük. Felnéztek a nagyokra, miközben folyton próbálgatták a határaikat. Nagyos dolgokra vágytak, idejekorán. Sok időt töltöttek közöttük, és mindig igyekeztek minden társaság középpontjába kerülni. Korábban még csak a bohóckodással – aztán egyre  inkább azzal, hogy bekapcsolódtak a beszélgetésbe. „Nicsak, ki beszél!” – néztünk egymásra. Olvastak, tanultak, versenyekre készültek. De egyre kevesebbszer kísértem már őket fellépéseikre, versenyeikre. Kikövetelték maguknak a függetlenséget. És mint minden tehetséges ember, nyughatatlan kamasszá cseperedtek. Amikor egy versenyen hirtelen a nyakamba ugrott valamelyikük, akkor láttam, hogy tulajdonképpen nincs nagy baj. „Rokonod?”- kérdezték. „Nem, tanítványom.”- mondtam, s azon morfondíroztam, hogy micsoda kérdés ez, meg hogy nem rokonok-e mégis... Szerettem a kötetlenséget, a magyarórák nagy felismeréseit, szerettem megszerettetni velük, amit értékesnek tartottam, vártam a beszélgetéseket, provokáltam az önálló véleményt. Már nem a kötelező olvasmányokról beszéltünk, hanem a kedvencekről, friss felfedezéseinkről. Egyre inkább örvendtem annak, hogy bölcs meglátásaik vannak. Látnak, belelátnak, mögélátnak. Gondolkodnak. S közben hol körülöttem, hol kissé távolabb saját közösségük vezéregyéniségei lettek. Jó szervezők, bátor műsorvezetők, előadók, szónokok, interjúalanyok. Néztem, ahogy körvonalazódnak az egyéniségek, s egyre bizonyosabb voltam benne, hogy úgy lehet, mégiscsak rokonok.

Okos tanácsokkal látják el a kicsiket, türelmesen, de mégis kicsit ugratva őket. Gyereknyelven beszélnek hozzájuk, kontrollálják elszólásaikat, és vannak dolgok, amiket nem vallanak be a kicsik előtt. Drukkolnak nekik, hosszú beszélgetések elejtett mondataiban vallják be, hogy aggódnak a most érkező generációkért. Nosztalgiáznak.

Amikor versenyre megyünk, halkan kopognak az ajtómon, hogy felébresszenek, én meg már nem is keresem őket a szobájukban. Autót vezetnek – nézem, hogy milyen  bravúrosan, és hagyom, hogy kivezessenek az idegen városból. A hátsó ülésen három gyerkőc vihog és lökdösődik. Sosem fognak felnőni.


A Medáliák Társaságának négy tagja, Asztalos Örsike, Markó Botond, Orzac Lilla és Schneider Renáta a mai napon a Társaság Seniori körébe lép át. A díjat átadja Balázs Udo, Krizsanovszki Viktor, Korponay Berti, és Staharoczky Áron. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése