A szöveg a nagysomkúti
református templomban hangzott el 2013-ban.
Ünnepelni érkeztünk Szilágyi
Domokos születésének 75. évfordulóját Nagysomkútra. Pedig maga a költő is bájos
eleganciával tagadja meg saját szülőföldjét. „Nagysomkúton születtem, de nevén
kívül egyebet nem tudok róla. Pár hónapos voltam, midőn szüleim Magyarláposra
költöztek. Ebben a Cibles alji, vegyes lakosságú községben nőttem föl (…); és
hát tulajdonképpen ezt tarthatom szülőföldemnek.“
Nincs ezzel egyedül Szilágyi Domokos. Valamiért a Gutin lábának szép
vidékét megtagadta minden szülötte. A szintén szolgálati ügyben az isten háta
mögé helyezett Németh László-szülők sem tudhatták, rövid számüzetésük teszi
majd híressé Nagybányát. Ám az alig kétévesen a várost elhagyó Németh László
szintén új szülőföldet választ magának: Mezőhegyest. S bár kamaszkorában
visszatér, első szerelmét itt éli meg, igazán sosem kötődik Nagybányához. Mi
középiskolánk, könyvtárunk nevében őrizzük emlékét, s megkoszorúzzák diákjaink
minden évben emléktábláját.
Azt mondhatnánk, sokkal „nagybányaibb” a festőnek induló, mégis íróvá lett
Tersénszky Józsi Jenő, aki maga mondja, hogy „a világ legbájosabb városá”-ban
született. „Sohasem volt magyar író, aki ezt a legmélyebb réteget, a koldusok,
csavargók, hülyék, sárlakók világát oly közelről és oly édes otthonisággal
ismerte volna, mint Tersánszky.” – mondja róla Móricz Zsigmond. Kétségtelen,
hogy a leghitelesebben ő ragadta meg a századforduló kisvárosi hangulatát A
félbolond, Igaz regény című írásaiban. S mégis, amikor az évtizedek
óta Budapesten élő Tersánszkyval interjút készít Szász Károly, arra a kérdésre,
hogy mikor tér vissza szülővárosába, a legnagybányaibb író diplomatikusan
hárít: „Bennem szülővárosom úgy él, ahogyan gyermekként, ifjúként
megismertem, megszerettem. Tudom, hogy – mint annyi más – ez a város sem az
már, mint ami akkor volt. Nem szeretném ezt a bennem élő képet összetörni.” Mi
emléktábláját őrizzük a Szentháromság templomban. Szülőházát nem, az rég áldozatául
esett a városrendezésnek, ahogy a Németh Lászlóé is.
A magyar könyvnyomtatás meghatározó alakja, Misztótfalusi Kis Miklós is
addig él itt, míg tanulmányait végzi. Külföldről való hazatérte (az övé, az
Apáczaié, a Kőrösi Csoma Sándoré valahogy így, sajátos generációs jelenségként)
egyfajta hőstett, mit így ír le a Mentségben: „Ily nagy csorbaságot
látván azért nemzetemben, hogy a scholákban sok nyomorgásommal szerzett
tudománykám is teljességgel rajtam ne vesszen, mihelyt megértém, hogy már Isten
a keresztyéneket annyira segéllette, hogy Erdélyről is elvetették már a
pogányok igáját, odahagyván én a zsíros koncot, jó reménség alatt hazajövék.” A
„haza” azonban nem a poros levegőjű kisvárost jelenti többé számára, hanem
Kolozsvárt. Érthető. Mi tiszteletére kis múzeumot rendeztünk be a misztótfalusi
lelkészlakban, s őrizzük emléktábláját a templom falai közt.
Mint ahogy Sylvester Jánosét is Szinérváralján, ki nem visz el tőlünk
egyebet a nagyvilágba, mint a szép í-ző nyelvjárást, hogy megírhassa első magyar
hexameterünket: „Próféták által szól rígen az isten”, meg az első magyar
grammatikát, s híres bibliafordítását. – haza sosem tér.
Lendvay Márton sem tér vissza soha sem első Bánk bánként, sem Rómeóként
Nagybányára.
Keressük őket a Házsongárd hantjai között, s a Farkasréti temetőben. A
Gutin lábához nem meghalni jártak nagyjaink - születni illett itt, s
vendégségbe jönni, mint Petőfi, a nászutas, s az őt legendába író Jókai, a
jóbarát, Liszt Ferenc, s Teleki Blanka, a bohém festők egész hada, Krúdy Gyula,
ki innen vitte magával a Pokoliu-legendát, Kiss Jenő és Bródy könyveinek
illusztrációit, Dsidának s Radnótinak csupán egy futó délutánnyi édes nyugalom
jutott. Valamivel mégis vonzotta magához a festői kisváros a költői lelkeket.
De csupán rövid időre. Megállapodni itt, alkotni itt, megöregedni senki sem
vágyott ide.
Mi őket ünnepeljük, az ő emléküket őrizzük, bánkódunk, mint a nemrég
elpusztított Ferenczy-Mikola ház esete kapcsán, s mégis tartok tőle, hogy saját
helytörténeti emlékeink többet mondanak az egész nemzetnek, mint nekünk,
bányavidéki, láposvidéki magyaroknak. Keressük, ami nincs, s nem találjuk azt
sem, ami lenne. Keressük, naiv turistákkal együtt a híres nagybányai
festőiskola nyomait. Mit találunk? Miért várjuk el, hogy többet találjunk most,
mint ami egykoron ott volt? Nem többet, mint egy fásszínt, néhány öreg
műtermet, néhány alkotásra teljesen alkalmatlan rozzant bányászházat, mit
egykor a festők bérelni tudtak. S széthordott képek, vázlatok ezreit. Ennyi
maradt.
Miért maradt volna több Szilágyi Domokos szülőházából? Harmincegy
jelentkező közül Magyarlápos református gyülekezete az édesapját választotta
lelkipásztorául. Csoda-e, hogy örömmel, s nagy terveket szőve hagyják el a
somkúti szórványt? Csoda-e, ha a “Pestre fuss!” versenyben az ifjú
tanárembert, Németh Józsefet is elrángatja innen többre vágyó felesége, s viszi
magával a “mi” Németh Lászlónkat? Vagy lett volna a “mi” Sylvesterünkből,
Misztótfalusinkból, Lendvaynkból az, ami lett, ha el nem hagyják ezt a festői
szépségű, de provinciális hangulatú kisvárost? Mi itt nem a szülőföldjét
megtagadó, a boldog gyermekéveket máshol megélő, a Batizt, Szatmárt,
Bukarestet, Kolozsvárt hazájának érző Szilágyi Domokost ünnepeljük, hanem azt a
négy hónapot, mit itt töltött, a „hazatérő” Szilágyi-családot, a régi
nagysomkútiakat, kik még emlékeznek rájuk, s azt a keveset, mi belőle nekünk
jutott.
Kevés az ok az ünneplésre? Futó állomása ez csupán a rangos
ünnepségsorozatnak? Nincs egyebünk. S az sem elítélendő, ha egy kis
szórványközösségnek többet jelent az ebben a sajátos nekro-logikában óriásivá
növesztett Szilágyi Domokos, mint magának Szilágyi Domokosnak a szülőhelyét
jelentő szórványvidék.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése