Tessék mondani, mit tetszenek mérni?


Hogy az idei igazgatóvizsgák abszurditása után nem jöhet újabb zseniális ötlet a minisztérium berkeiből, azt csak a naivabbak remélték. Íme ma részesei lehettünk egy újabb intézkedésnek, aminek feltételezett célja a korrupció megelőzése és a hatalmaskodó főnökök fülön csípése, mert aki „funkcióban ül”[1], az csakis korrupt, arrogáns, esetleg hazug lehet.
Értékelik tehát az újonnan kinevezett igazgatók munkáját, azokról van itt szó, akik az ominózus vizsgákon sikeresen teljesítettek, tagjai az oktatási menedzsment szakértői testületnek, értékelhető önéletrajzuk van, vizsgán bizonyították, hogy munkájuk során IQ-juk keletkezett, betéve tudnak mindent az angolszász oktatásmenedzsment problematikájáról a megadott könyvészet szerint, sőt, egy menedzseri tervet is képesek bemutatni.  No, hát ezeknek az embereknek a munkáját, akikkel tavasszal kettős munkaszerződést kötött a tanfelügyelőség és a polgármester, nyilván nem lehet a korábbi módszertan szerint értékelni, nosza írjunk újat! Hogy a minisztérium ezzel foglalkozó főosztályán mekkora kreativitás potenciál rejtőzik, azt csak az ilyen metodológiákból lehet sejteni. Az éves minősítést ugyanis nem csupán a szerződésben foglalt kötelezettségekre alapuló értékelési kritériumok sorozatának való megfelelés alapján lehet megszerezni, nemcsak egy méretes beszámoló, s az ehhez tartozó szkennelt, CD-re másolt bizonyítékok leadása szükségeltetik, hanem egy olyan konzultáció, melynek során az előre kinevezett, tanfelügyelőkből álló bizottságok az egyes iskolákban minden alkalmazottól (tanároktól, irodai személyzettől, karbantartóktól) és a helyi tanács képviselőitől[2] azt kérdezik meg: mi a véleményük az iskola menedzsmentjéről. Erről készül egy jegyzőkönyv, ez része annak a dossziénak, ami alapján az igazgató az éves minősítését megkapja.
A „mi a véleményük az iskola menedzsmentjéről?” kérdés a mérőeszköz. Ezzel mérnek valamit a tanfelügyelők. Hogy ez minek a mérésére alkalmas, nem igazán tudni.
Az igazgatók értékelését szabályozó metodológia homályos utalást tartalmaz egy ezután kidolgozandó procedúrára. A procedúra felsorolja azokat, akiket erről feltétlen meg kell kérdezni. Eleve kivitelezhetetlen, hogy minden alkalmazott azonos időpontban ugyanott legyen, hogy kifejezhesse véleményét, mert ezalatt vajon ki vigyáz az ovisokra? Vagy ki tölti le az érettségi tételeket? Esetleg ki szóbeliztet? Vagy akkor hamar kiszökik a vizsgáztató tanár a vizsgáról, gyorsan kifejezi a véleményét az igazgatójáról, és visszaszökik végezni a munkáját? Az, aki ezt így elképzelte, felmérte-e, mivel jár ez? Ezen a héten a tanfelügyelőség teljes apparátusa bejárja a város és vidék minden iskoláját, hogy meghallgassa, kinek mi a véleménye az igazgatójáról. Közpénzből játsszuk ezt egymással, ne feledjük, nemcsak fizetést kapnak ezért a felmérők és felmértek, de jelentős utazási költségek is felhalmozódnak. Hogy ugyanezen a héten egyébként az érettségi szóbeli szakasza zajlik, a VIII. osztályosok konzultációi, a VIII-os vizsga előkészítése, az átlagok lezárása és a nem kis szervezést jelentő tanévzárók, az teljességgel lényegtelen: van idő.
De talán nem is ez a legnagyobb probléma, hanem a mérőeszköz fölöttébb alkalmatlan volta: az ántivilág pártgyűléseire emlékeztető összejövetel legföljebb arra ad ihletet, hogy mindenki udvariasan körbedicsérje igazgatóját, ki-ki képességei szerint, ki cirkalmasabban, ki darabosabban: megfeleljen az elvárásoknak, biztosítsa a főnököt lojalitásáról. Sejtem már, hogy lesz, aki erre otthonról készül, s igazgató is akad, aki beépít magának néhány szószólót. Apróbbacska zavart okozott, hogy a bizottság nem volt tisztában azzal, hogy maga az igazgató mindeközben jelen lehet-e, és ha igen, akkor miért nem. Hol van az szabályozva? Meg aztán az sem teljesen világos, a vélemény alkotásának mik a kritériumai? Az, aki véleményt mond az igazgató munkájáról nyilvánvalóan csak a saját viszonyát tudja jellemezni, az őt érintő problémákat tudja felsorolni, melyeknek okozója többnyire nem is az igazgató, hanem a rendszer maga. S ahogy az igazgatóvizsgák elképzelésében is fontos szerepet kapott a menedzserválasztás demokratikus volta[3], úgy itt is demokratikus minősítés történik. Persze annak a kockázatnak a felvállalásával, hogy minden, ami demokratikus, természeténél fogva szakmaiatlan. Azoknak, akik ezen a héten véleményt mondanak igazgatóikról szerte az országban, legtöbbször fogalmuk sincs arról, miről szól egy igazgató munkája, mert fogalmuk sem kell legyen.[4] Sokszor mondom, hogy az igazgató egyik legfontosabb törekvése éppen az kellene, hogy legyen, hogy kiszűrje, amit csak lehet, s ne hagyja, hogy a tanári karon csapódjon le a rendszer összes fonáksága, hogy azok a munkájukra tudjanak koncentrálni. Arról tudnak viszont beszámolni, hogy milyen a saját viszonyuk az iskola vezetésével, korrekt, baráti, kollegiális, bennfentesnek érzik magukat, vagy ellenkezőleg: fékezi munkájukat, korlátozza lehetőségeiket. Erről azonban igazán, őszintén ilyen keretek között senki sem nyilvánul meg. Nem tudom elképzelni a személyeskedésnek azt a szintjét, ahol bármi is felszínre tud jönni egy iskolában létező problémahalmazból, ha azt így kérdezik meg. Nem hiszem, hogy ha valóban van hatalmaskodó, korrupt, személyiségzavaros kolléga a szakmában, azt ilyen formán eladják kollégái. Az, hogy egy így jegyzőkönyvezett esetlegesen negatív véleménynek mik a konkrét következményei, szintén nem szabályozza sem a metodológia, sem a procedúra, nem tudni, így, a viharos vizsgák után, egy rivalizáló, elejtett, személyes sérelmekre alapozott kritikának ki és milyen formában néz mögé, ki keresi vissza a forrás szavahihetőségét, objektivitását, és egyáltalán: van-e még igény az objektivitásra az igazgatók értékelésében.
A másik oldalon tanfelügyelők egész hada telefonál és szervez hétvégén éjszakába nyúlóan, egyeztet és alkudozik az időpontok fölött, meghallgat egyenként minden igazgatói reakciót, elmagyarázza vasárnap esti bambultságából ébredő igazgató kollégáinak, hogy tényleg, igazán, ez nem valami félreértés, és nincs kandi-kamera, holnap mi ketten tényleg ezt fogjuk játszani egymással, igen-igen, én is tudom, hogy képtelenség, egyszóval sok-sok energiát öl bele egy olyan megaakcióba, amelynek értelmét és felhasználhatóságát ebben a pillanatban maga sem látja pontosan. De sebaj, küldték, hát csinálja. Volna jobb dolga is, de arra nem ér rá.


Mindeközben megjegyzem, sérelmem nem személyes: köszönöm kollégáimnak, akik felül emelkedtek a helyzet formalitásán, és reális értékelő véleményeket adtak, gyorsan és operatívan, köszönöm tanfelügyelő kollégáimnak, akikkel utólag, a helyzet ürügyén kedélyes beszélgetést kezdeményeztünk az igazgatói irodában, persze jó volt találkozni, emlékezni a közös munkákra, felidézni egykori emlékeket – eltelt ezzel is tíz vidám perc, s közben az érettségi tételek is megérkeztek. Dolgozzunk tehát, mert ilyenekre nincs idő. Köszönjük ismét, ó áldott minisztérium!





[1] Szerintem inkább: egy ügyért dolgozik.
[2] akik legyenek szívesek ezért az iskolába fáradni
[3] Jelen lehetett tanár, diák, szakszervezet képviselője, helyi tanács képviselője, szülők képviselője, egyszóval mindenki, akinek nem szakmája az oktatásmenedzsment.
[4] Ne feledjük el, hogy az igazgatói vizsgák során a kutya sem kérdezte meg a tanári karokat, kit akarnak igazgatónak, kit jelölnek, kit ajánlanak, kit nem. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése