Éretlenül

Az idei érettségi tételek ismét nagy port kavartak. Az eredményekről, eredménytelenségről több elemzés is született már. Mindkettő mutatja: az irodalomtanítás, a tételszerkesztés és vizsgaszervezés területén nagy gondjaink vannak.
A tételre reagáló, interjúkat adó diákok jó része meglepetten, felháborodottan nyilatkozott: miért éppen ezt adták? No, erre válaszoljunk gyorsan. Az érettségi tételeket nem adják, hanem sorsolják, nem függenek össze az évfordulókkal, azzal, hogy mit adtak korábban vagy másoknak. Az érettségi tételek az érettségi követelményrendszer alapján készülnek, ennek része a diákok körében általában népszerűtlen Szigeti veszedelem (no meg a középkori legenda és a Fanni hagyományai is, amit szintén kevésbé kedvelnek). A vizsgakövetelmény emlékeim szerint 2008 óta lényegében változatlan[1], és természetesen a középiskolás tantervre épül. Szigeti veszedelmet érettségi tételként adni tehát jogos. Nem is a jogszerűséggel van a baj, hanem azzal, hogy milyen pedagógiai célt érünk el ezzel, hogyan biztatjuk a diákokat arra, hogy olvassanak, kell-e ezzel a különben valóban zseniális, briliáns remekművel középiskolás szinten foglalkoznunk, de ez egy sokkal messzebbre mutató, tantervi kérdés. Persze a Szigeti veszedelmet is meg lehet tanítani, és meg lehet tanulni. Lehet belőle érettségizni. De kell-e?
Évente 20 tétel készül, ezeket a CNEE[2] felhívására alakuló munkacsoport szerkeszti meg.[3] A 20 tétel között nem lehetnek azonosak, és le kell fedniük a teljes tananyagot[4], nincs tehát arra lehetőség, hogy bármelyik népszerűtlen tétel kimaradjon a sorból. A 20 tétel közül 10 biztonsági tétel lesz, arra az esetre, ha az „éles” 10-es tételhalmaz megsemmisül, kiszivárog, stb. Ezeket aztán különlegesen biztonságos körülmények között őrzi a CNEE. És itt van a nagy lehetőség: azt ugyanis, hogy melyik 1o kerül a nagyon kis eséllyel elénk kerülő biztonsági tartalék tételek, és melyik az élesek közé, azt a tételszerkesztő bizottság elnöke dönti el. Ő többnyire (igen, tudjuk, nincs magyar munkatársa a CNEE-nek) a minisztérium magyar nyelv és irodalom tanításáért felelős tanácsosa. Ha az sem, akkor az Országos Bizottság[5] ezzel megbízott tagja. Ne felejtsük el, ő ezért pénzt kap. Nos, ha ez az ember átlátja a helyzetet, és találkozott már élő érettségizővel, akkor bármilyen lehetetlen is a vizsgakövetelmény, bármilyen gyenge is a tételhalmaz, csak ki tud válogatni a kupacból 1o éles tételt, ami viszonylag korrekt, és alkalmas arra, hogy segítse a vizsgázó diákot, hisz ez a cél. Ebből a 1o éles tételből, amit úgyszintén hónapokig őriznek a biztonsági előírásokat a legszigorúbban betartva, sorra sorsolják ki a vizsga hajnalán a speciális érettségi tételét (ha van magyarul érettségiző), a nyári érettségi tételét, a nyári tartalék-tételt (azok számára, akik valamilyen természeti katasztrófa, vagy más objektív akadályozó tényező miatt nem tudták a vizsgát idejében elkezdeni – ha szükséges), az őszi érettségi tételt és az őszi tartalék-tételt. Ebből következik: ősszel már nem lesz Szigeti veszedelem... Mint ahogy az is, tavaly, tavalyelőtt, jövőre is egy a húszhoz esélye volt/lesz annak, hogy ez legyen a tétel.
Maga a tétel sem hibátlan, bár botladozásának diszkrét bája nem von le sokat a kivitelezhetőségből. A legtöbb érettségi tételben a diáknak választási lehetősége van: értekezését egy általa választott mű alapján írhatja meg a megadott témában. A barokk eposzos tétel talán éppen azért oly népszerűtlen a diákok körében, mert itt nincs választási lehetőségük, olyan sok eposz nem íródott a barokk korban, bár a zárójel felkínálja a választás lehetőségét. A reálos eposz-tétel a humánhoz képest megengedőbb: nem köti meg a kort, nem ragaszkodik ahhoz, hogy barokk eposz legyen a kiválasztott mű (itt lehetne választani mondjuk a Zalán futását vagy A helység kalapácsát – sovány vigasz) ám a cím  A barokk eposz szerkezete. Amit a tétel az egyik kezével ad, a másikkal elveszi, figyelmetlen, elnagyolt.  Az, hogy a humán és reál szak tételének nehézségi foka között nincs eltérés, már nagyobb meglepetés.  Hogy a szempontok között a Hogyan tükrözi a metaforikus képek egymásutánja a beszélő vágyát? kérdés állítmánya egy másik világ múltízű irodalomszemléletét gombolja újra, hogy az egymásutánja valamiféle nemlétező liearitást sugalmaz, amivel a diák nem tud aztán, mit kezdeni, hogy „a beszédhelyzetre utaló cím felvillantja a bori központi táborba irányított foglyok kimerítő, végtelen menetét mondatba se sikerült a tételszerkesztőnek alkalmas állítmányt találnia, hogy a javítókulcs túlbonyolított magyartalan mondatai igazán nem válaszolnak a tételben megadott szempontokra, hogy a szempontként felkínált hierarchikus tagoltságról semmi sem derül ki a javítókulcsban, az csak apró szépséghiba, ettől még lehetne érettségizni.
Ami sokkal komolyabb következményekkel jár, az a tétel pontozásának az aránytalansága. Többen is felfigyelnek arra, hogy bár viszonylag kevés a bukó jegy, én magam is örvendezek, hogy minden diákom megírta az átmenő jegyet, országos szinten sokkal kevesebb a 9-es fölötti jegy, még kevesebb a tökéletes dolgozat. Ez világosan láttatja, hogy a pontozási rendszer kidolgozatlan, nem figyel erre az aspektusra, pedig itt a legjobbjainkkal szúrunk ki, azokkal, akiknek nyilván számít az érettségi jegy az egyetemi pontrendszerben, akiknek presztízskérdés a nagy jegy.
Nemcsak a média, szülők és diákok is jelzik, szóváteszik, hogy nehezményezik a sok kis jegyet, elvárják, hogy a magyar jegyek nagyobbak legyenek, mint a többi, emeljék az átlagot, segítsék a diákot. Teljesen szubjektív, maximálisan szakmaiatlan, de nagyon jogos ez az elvárás. Az irodalomtanításnak, vizsgakövetelménynek alkalmazkodnia kell hozzá.
Javító tanári tapasztalataim idén talán az eddigieknél is szomorúbbak. A diákok dolgozatai nem azt jelzik, hogy rosszul esett nekik a Szigeti veszedelem, idén se volt több kidolgozatlan III. tétel, mint korábban. Sokkal meglepőbb az, hogy hogyan beszélnek irodalomról. A legjobb diákok dolgozatában is érezhető egyfajta szemléletbeli korszerűtlenség, az egyéni olvasatok hiánya, amiről nagyon nehéz beszélni. Árulkodó jel ez.  Azt mondja el, indirekt módon, hogy az irodalomtanításnak le kell nyúlni a gyökeréhez, ha változást akarunk. Lehet bármilyen modern tantervünk, bármilyen szemléletváltás a tankönyvekben, segédanyagokban, az igazán lényeges az, ami és ahogyan a tanórán történik.




                      












[1] A minisztériumi szakértőhiány nem oka annak, hogy minden dokumentum (vizsgakövetelmény, versenyszabályzat, tantárgyverseny-követelmény) évek óta változatlan. Ezek nagy része az új tanügyi törvény (2011) megjelenése után ment át komolyabb, tudatos revízión, vagy akkor keletkezett, az azóta egymást váltó tanácsosok tulajdonképpen csak az aláírást cserélték ki ezeken az iratokon., szakmai érveket nem hangzottak el, a változtatással járó felelősséget senki sem vállalta.
[2] Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
[3] Arról, hogy ezen a területen milyen hatalmas problémák vannak, már a VIII-os tétel kapcsán is kialakult egy komment-vita, érdemes lenne erre egyszer külön kitérni.
[4] A CNEE munkatársai aláíratják a tételszerkesztőkkel, hogy tételeik megfelelnek ezeknek a követelményeknek, továbbra azt is, hogy titoktartási kötelezettséget vállalnak.
[5] Arra, hogy mi az Országos Bizottság és hogyan működik, ismét érdemes lenne egyszer visszatérni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése