Mintegy öt évvel a
történtek után készült el Neagu Adrián megdöbbentően őszinte dokumentumfilmje Elcsángált oktatás címmel. Nehéz szívvel néztem végig, rég nem látott ismerősök nyilatkoznak.
Többször is jártam közöttük, s nem titok, hogy példát merítettem munkájukból.
Amikor csángóföldön 900-1000
gyermek tanult magyarul, akkor Máramarosban 725, az országban másutt (Temes,
Beszterce megyékben) is több, mint 500. Pontosan tudtuk, mit jelent az oktatásszervezésben egy lelkes csapat, s mennyire fontos elébe menni az
igényléseknek, biztatni a családokat, támogatni a tanárokat. Akkori munkánkat, együttműködésünket
értékelte a minisztérium csapata. Különösen sokat köszönhetünk Bánházi (Demeter) Emőkének, a minisztérium magyar nyelv és irodalom tanításáért felelős
tanácsosának, aki megtalálta a megfelelő
keretet arra, hogy találkozni és együtt gondolkodni tudjunk, sőt ezeken a
találkozókon személyesen is részt vett, mintegy legitimizálva az ügyet s az
együttműködést. Együtt voltunk Frumószán, láttuk Kriszta óráit, s cseppet sem
csodálkoztunk, hogy az igazgató nem ért rá az iskolájába látogató minisztériumi
tanácsossal és egy tanfelügyelővel szóba állni. Ezeknek a bákói, nagybányai találkozóknak az
eredménye lett a fakultatív magyar oktatásban részesülő diákok számára megírt
tanterv, de talán sokkal nagyobb hozadéka volt az, hogy közvetlen közelről
tekinthettünk be egymás munkájába.
tantervkészítők Nagybányán |
sülelmedi látogatás |
somoskai vacsora |
Ezért is éreztem fontosnak, hogy a
máramarosi pedagógusokat elvihessem a csángóföldi kollégák közé, ott
tölthessenek az oktatási helyszíneken néhány napot, nem titkolt célom volt,
hogy kicsit elgondolkodjanak az ottani oktatási körülményeken, tanuljanak a
lelkes kollégáktól, átértékeljék saját problémáikat, szerénységet és végtelen
alázatot, elkötelezettséget lássanak. Azon a héten Hegyeli Attilával, s az
akkori főtanfelügyelő helyettesünkkel, Vicsai Jánossal legalább 10 helyszínt látogattunk meg. Sokat tanultam. Boldog békeidők voltak.
2011-ben Hegyeli
Attila bukaresti látogatása alkalmával már nem talált értő fülekre a
minisztérium Kisebbségi Főosztályán. Hiába utazott fel, kérése,
helyzetismertetése kisebbfajta derültségen kívül más reakciót nem váltott ki.
Én magam is, akkor már minisztériumi tanácsosként hiába szorgalmaztam a Nagybányán
véglegesített tanterv hivatalosítását, ez az oktatási forma nem volt a
minisztérium érdeklődésének célkeresztjében. S hiába telefonáltam az akkori
Hargita megyei főtanfelügyelőnek, avatkozna már közbe a Csíkszeredai bentlakás
körüli áldatlan helyzetbe, hűvösen hárított. Hegyeli Attilával folytatott
beszélgetéseimmel lassan ki kellett lépnem a folyosóra, udvarra, hamarosan
felszólítottak, tartsam a kapcsolatot Márton Attilával, mert „Barátod, Hegyeli
elhagyja Moldvát”. Márton Attilával, kit annakidején, csángóföldi utamon
szintén láttam dolgozni, lett is egy éles hangú levélváltásom. A botrány első
hullámai ekkora már elültek. Csak ők tudják igazán, akik a bőrükön érezték, mit
jelentett ez a váltás.
2013-ban erre való
hivatkozással utasítottam el a megüresedett és felkínált máramarosi Pedagógus
Szövetség-elnökséget. Elveim vannak, mondtam, nehezen tudnék a szövetséggel minden
tekintetben azonosulni. S ahogy az lenni szokott, se az elveimmel, se a
személyemmel nem törődött senki, akadt más, aki nem hivatkozott az elveire. Hogy
a Pedagógus Szövetséggel máskor s más ügyben lehet együtt dolgozni, hogy 25 év
során nem csak ezt csinálták – ez is igaz. Hogy csatlakozott hozzájuk sok
jószándékú kolléga is, akinek mindehhez semmi köze? Van olyan is.
Mi van ma a történet
szereplőivel? Mivel büntetik a szakma iránti alázatot, a tenniakarást, a
szakmai tudást? Hány értékes ember hagyta el a pályát? S hány középszerű funkcióvadász
lovagolta meg az ölébe hullt lehetőséget? S hogy micsoda képzavarokra vetemedem
ennek kapcsán?
A Bákó megyei magyar
oktatás legnagyobb érvágása nyilván Hegyeli Attila távozása volt. Munkájáért az
AESZ a Nyelvőrzés Díjával
tüntette ki. Pályaelhagyó.
A főosztály
vezérigazgatója, aki minisztériumi kinevezése előtt a
Romániai Magyar Pedagógus Szövetség Alsó-háromszéki elnöke volt, nemrég
távozott a minisztériumból.
Hargita megye akkori
főtanfelügyelője csakhamar a
Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének elnöki tanácsosa lett.
Demeter Emőke
Bukarestből való távozása után azóta sem talált tudásához, tapasztalatához
méltó állást, a Pedagógusok Szövetsége által működtetett Partiumi Oktatási
Központ vezetője. A csángó oktatási programról Hargita megyei kollégái nem
egyeztetnek vele.
A csángóföldi
tapasztalatcsere résztvevői közül került ki az aktuális máramarosi magyar
oktatásért felelős, ideiglenesen kinevezett tanfelügyelő. 2012 szeptemberétől
Máramaros megyében 250
román tagozatra járó gyermekkel kevesebb
tanult magyarul. Ma már statisztika sincs róluk, azonnal megszűnt a számukra
rendezett “Ki mit tud?”, módszertani megbeszélés azóta sem volt, az akkor meglátogatott
helyszínek nagy részén megszűnt a magyar oktatás.
A fakultatív magyar oktatás speciális tanterve
feledésbe merült.
Friss hír: a Hargita megyei Pedagógus Szövetség
az államtitkár asszony kezdeményezésére magyar tanfelügyelőt keres Bákóba. A félnormás állás minimum II-es fokozatot, címzetes státust, menedzseri
képesítést, és Országos Oktatásmenedzseri Szakértői Testületi tagságot feltételez.
A magyar kisebbség mellett ugyanabban a fél normában a Bákó megyei romákért is
felelni kell. Az MCSMSZ hajlandó kipótolni a másik fél normát, a Pedagógus
Szövetség valahogy a lakhatást is meg tudná oldani. Jelentkező nincs. Probléma megoldva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése