Elhangzott a Németh László Elméleti Líceum 2018-as ballagásán
Az iskolával kapcsolatos közbeszédnek agyoncsépelt témája
az, hogy tanár feladata nemcsak az, hogy oktassa, hanem az, főképp az, hogy
nevelje diákjainkat. A társadalom elvárásai a tanárral szemben egyre nagyobbak,
a tanár, a mester, az útmutató amióta csak iskola az iskola, a jó példa
erejével nevel. A példáról, a példaképről beszélek ma nektek.
Erre reflektáltatok ti is, amikor egymástól függetlenül
mindkét osztály búcsúbeszédében a tanárok emberi minőségéről, tartásáról
szóltatok. A legnagyobb kihívás ez nekünk. Mert matematikát, közgazdaságtant,
testnevelést vagy irodalmat szinte bárki taníthat, de embernek lenni, példával
járni emellett, keveseknek sikerül.
Egy tanári karrier megítélése az egyik legnehezebb
feladat, és van rá példa bőven, hogy mennyi félresikerült, hamis, nevetséges
pontrendszer születik arról koronként, hogy mi mindent kellene tennie a
tanárnak, mi minden számít értéknek, és mi értéktelennek a munkájában. És
egészen más szemmel néznek bennünket a diákjaink, másként most, ballagóként, s
megint másként évtizedek múlva. Mert akkor már eltörpül emlékezetükben a
matekpélda megoldása, a mondatelemzés vagy a reakció, akkor már csakis emberi
értékeinkre fognak emlékezni. Így emlékezünk mi is tanárainkra. És bevallom,
meglehetősen problematikus ez az emlékezés. Minél többet tudunk meg ifjúságunk
sötét korának nagy hőseiről, a nagy tanáregyéniségekről, a hatalmassá
növesztett legendákról, annál nehezebb megértenünk azt a természetességet,
ahogy kinyújtóztak a rendszer oldalán. Akiket nagy lázadóknak hittünk, mert
lecsippentettek egy negyedórányit a politikai nevelési órából, vagy szerepükből
kiesve kiszóltak a kor retorikájából egyszer, egy félmondat erejéig, vagy
kivonultak ballagóikkal maguk után piros és fehér virágokkal a kezükben, vagy
nem csináltak hatalmas patáliát abból, amikor elszöktünk a lőgyakorlatról,
azok, akiket félve tiszteltünk, azok, akiktől rettegve menekültünk – valójában mit
tettek a másik serpenyőbe? Hányszor használták ki hatalmassá növesztett
tanár-imázsukat arra, hogy színleg tegyenek csak nagyot közösségükért,
valójában önmagukért, ellenünk, közösségük ellen. Gondolattal, szóval,
cselekedettel és mulasztással, főképp mulasztással. Azt tudjuk róluk, nagy
közösségépítők, nagy iskolaalapítók, s nem tudjuk, mennyit ártottak azzal, hogy
későn cselekedtek, rosszul, meggondolatlanul, kompromisszumokat kötöttek, nem
maguknak – sokkal inkább nekünk.
Ezért hatalmas felelősség tanárnak lenni, úgy élni, olyan
példát mutatni, ami évtizedek múlva is tiszteletet ébreszt. Ezért kell az örök
emberi értékekhez viszonyítanunk tartásunkat, ezért kell időtálló ideálokhoz
mérnünk saját munkánkat. Nem emlékezhetnek diákjaink arra, hogy tanáraik jobban
ragaszkodtak pozícióikhoz, mint az igazsághoz, hogy lehajtották fejüket, hogy
megalkudtak, megalázkodtak, hogy elárultak titeket saját érdekeikért, hogy egy
egész közösség hátán menetelve valósították meg önös céljaikat. Nem, a tanár
ezt nem teheti, ha néhány évtized múlva a szemetekbe akar még nézni. Mert nincs
más mérce, más értékelő rács a megítélésünkre. Mert a tanár példakép, lehet,
hogy nincs sorszáma, de kell, hogy legyen gerince.
Így emlékezzetek majd ránk.
Fotó: Pongrácz Panni |
Fotó: Pongrácz Panni |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése