Vizsgák, borítékok, kamerák


Időszámításunk előtt, egy napsütéses nyári délután, valahol a morosán vadvidék fővárosában éppen a játszótéren legeltettem szememet cseperedő gyermekemen… mikor megcsörrent a telefonom. Igen, akkor már volt mobiltelefon, bár még nem voltak kamerák. Hivatalos hangon közlik velem, hogy a ma éjszakát egy vidéki szállodában kell töltenem, s holnap reggel kapom az utasítást, hogy melyik iskolában kell felügyelnem a nyolcadikos záróvizsgák törvényes lebonyolítását. Kérdezem, hogy megvárhatom-e még, míg a gyermek a csúszdáról lecsusszan, vagy sürgős a küldetés. Nem sürgős, de titkos. I’m Bond..., nevetem el az élét.

Autózom a kitűzött cél felé, mikor ismét hívás érkezik. XY, a helyi rendőrkapitányság valamilyen rangú tisztje. Ijedtemben fogalmam sincs. Én vagyok-e az, aki egy ilyen és ilyen típusú, rendszámú személygépkocsival közeledem Felsőfalu felé? Hirtelen körülnézek. Honnan tudja ez? Én meg itt mobiltelefonálok… villan be. Alig válaszolok, meg vagyok lepve rendesen, nem minden nap hívnak fel a rendőrségről. No, megtudom ismét, a rendőrségtől is, melyik szállodában fogom tölteni az éjszakát. Megnyugtató, hogy a rendőrség őrzi az álmom, számontartja, melyik szállodákat frekventálom. Sőt azt is megtudom, hogy reggel sehová nem indulok el, míg nem találkozunk illető telefonálóval, akinek már nemhogy a rangját, a nevét sem tudom.
Felsőfalu álmos városka a morosán dzsungel szélén. Néhány klasszikus gerendaház, egyre több krómacél kerítés, népviselet, vagy valami afféle. Autentikus hely. Itt vánszorgom le a szálloda lépcsőjén, azon morfondírozva, hogy aludtam valahol, találkozom valakivel, s megyek valahova, rettentő fontos és titkos küldetésbe, csak azt nem tudni, mért…
Illető rendőrtiszt hivatalos hangon bemutatkozik, úgy, ahogy csak a rendőrtisztek tudnak bemutatkozni – a nevét megint nem értem. Érdeklődik, hogy én vagyok-e a tanfelügyelőnő. Én volnék, mosolyodom el nagy szendén, ahogy csak kezdő tanfelügyelő tud tapasztalt rendőrtisztre mosolyogni. Nem nagyon hiszi, megkérdezi még egyszer. Igen, igen, mondom, velem beszélt telefonon. Gyorsan közli, hogy mehetünk, és hogy az ő autójával fogunk menni. Én legyek szíves a személygépkocsimat biztonságba helyezni a szálloda udvarára. Tudok vezetni? Persze, hogy tudok, mondom, tegnap egészen idáig mit gondol, ki vezetett? Nem másért, de olyan szép és fiatal vagyok, hogy nem gondolta volna. Kérdezem, hogy hol itt a logikai összefüggés, de nem érti a kérdést, elindul.  Úgy megyek utána, minta tudnám, hogy kivel hová és miért megyek. Emberem vállas, jó tartású, magas, tekintélyt parancsoló férfi. Civilben. Stukkertáskával a nadrágszíján. Biztos így kell – gondolom magamban, és beülök az autójába. Ahogy a szálloda kapuján kikanyarodunk, beáll elénk egy rendőrautó, és mögénk egy másik.
Hová megyünk? – érdeklődöm. Ő azt nem tudja. Gondoltam, mondom, ha olyan határozottan elindultunk s böjeci is jönnek velünk, hogy tudja, hová megyünk. Legyek szíves, telefonáljak a tanfelügyelőségre, tanácsolja szárazan, s én már látom, hogy sokat nem fogunk beszélgetni. Telefonálok. Térerő néha van, ekkor hallom szaggatottan Tornyosmező[1] nevét, meg hogy „vágd el a fax kábeléééét…” No, ez utóbbiban kételkedem, biztos nem jól hallom, bár vagy háromszor elmondják, különböző helyeken szakad meg. Hogy én a kébelt? A faxét? Már hogyne vágnám el… Morfondírozom egy sort, de mondom emberemnek, hogy Tornyosmezőre kérem a fuvart. Böstörög. Hogy már megint, és a tegnap is megrázták ott a tanfelügyelőt, és az semmi, mert a tavaly a másikat jól bezárták, s azt mondták neki, hogy onnan élve nem jön ki. Meg hát azért megyünk az ő autójával, mert a másik tanfelügyelő autójának a szélvédőjét is betörték. Biztos benne, hogy oda akar engem vinni? – kérdezem, de látom, hogy alkalmi sofőröm ma humorérzék nélkül ébredt. Kezdem sejteni a tanfelügyelőség szándékát: ezek most meg akartnak tőlem szabadulni, egy kisebbségi tanfelügyelővel kevesebb.
Tornyosmező költői nevű település a költői szépségű hegyek között, 19 kilométerre egy olyan főúttól, amely maga se vezet sehová. Minden kapuban öt-hat gyermek játszik, s legalább egy apa dülöngözik reggel korán. De azért a táj az táj. A falu központjában ácsorog vagy három-négyszáz atyafi. Hűha, mondom. Mi van itt? Semmi. Ezek így szokták. Csak állnak. Állnak? Állnak hát.
No, akkor menjünk be az iskolába, s pattanok ki az autóból, mellém is gyorsan a rendőri kíséret. Elöl-hátul s két oldalamon rendőr. Most veszem észre, hogy ezek engem kísérnek, s azt is, hogy itt mi most csapatmunkában fogunk vizsgát ellenőrizni. Atyafiak meg se parittyázzák, én is köszönök, ők is. Úgy megyünk el a bejáratot őrző rendőr mellett, mintha mi se történt volna, kérdezem is tőle, hogy akkor most mindenkit így beenged, vagy csak engem nem igazoltat. Engem nem kell, mondja, én a domnu colonellel jöttem. Ja, az más. Odabenn föl-alá sétálnak felnőttek, gyermekek. Kérdezem, hogy szülők-e vagy tanárok, de nem kapok választ, mindenki csak mosolyog.
Kérdem, hol a tanári. Beülök én is egy kávéra szép csendesen, elvegyülök a felügyelő tanárok között. A kávé jót fog, a beszélgetés kedélyes, többnyire arról szól, hogy kinek mennyi volt tegnap. Nem tudom, mijük volt mennyi, de egészen egzakt, pozitív egész számokban kifejezhető a valamijük, s érezhetően ez a téma köti le minden figyelmüket. Érdeklődnek tőlem is, hogy nekem mennyi volt, nemigen tudok mit válaszolni erre, mondom, nem emlékszem. Úgy tudnak azon nevetni, hogy a domnisoárának máson jár az esze, bezzeg, ahogy csak faluhelyen szokás.
No, jön az elnök, ugyanabban a kedélyes hangulatban közli, hogy emberek, itt aztán semmi baj nem lesz, mert a borítékok elő vannak készítve. Mást a vizsga szervezéséről, a lapok kitöltéséről, arról, hogy mit szabad, mit nem, s amit ilyenkor szokás – nem mond. Rutinos a társaság, tudják ők. Megnyugtató, hogy a tételek már borítékban vannak, gondolom, s nézem az órám, hogy milyen korán. S már a borítékok is elő vannak készítve. Osztja az embereket a termekbe, mindenkinek jut egy kupac vizsgalap, csak nekem nem. Valahogy pluszban vagyok, az elnök zavarodottan keresgél a listáján, s csak megkérdi végül: dá mnyévoaszta? Mondom, én meg a tanfelügyelőségről jövök. Az elnök egy kicsit szörnyethal, de azért működik az ösztön, gyorsan kávéval kínál. Mondom, már ittam. De azért megnézném a bizottságot. Bevisz egy terembe, ahol meglepően sok fénymásolópapír tornyosul. Közben elmondja, hogy milyen szép és fiatal vagyok, s hogy ő nem is gondolta, hogy a tanfelügyelőségről jövök. Ugyan, elnök úr, micsoda lesújtó képet fest arról a drága tanfelügyelőségről, hát szabad ezt? Kérdem is, hogy van-e faxa. Kicsit értetlenül néz rám. Van, mondja végül… kinek akarok faxolni? S annak a faxnak kábele van-e? Na ekkor néz rám igazán különösen, hogy miféle lüke libát küldött ide a tanfelügyelőség már megint, aki még azt se tudja, hogy a faxnak rendszerint kábele szokott lenni. Na azt a kábelt akarom én – mondom. Látom az arcokon, hogy igen nagy baj van most. Nincs-e kábele? – kérdem. Hát van… Fogom a gépet, s domnu colonelnek az ölébe nyomom, tenné-e be egy kis időre az autója csomagtartójába, mert én ugyan meg nem rongálom a közvagyont.
Ekkor kezdenek el sürögni-forogni: megjöttek a tételek. Kilences, mondják diadalmasan, kilences, mármint a variáns száma, s ennek most örülni kell, mert kilences. Ha hatos lenne, egész másképp állnának a dolgok. Kérdem, hogy akkor a borítékokba a tétel most kerül bele? S hogy akkor az elnök úr nem azt mondta volt, hogy a borítékok készen vannak már? Elnök úr már a vörös minden színét kipróbálta ábrázatján, mikor arról érdeklődöm, hogy a mosdó merre van. No, ekkor úgy néznek rám, mintha legalábbis embert öltem volna, mert az rendben van, hogy idejöttem, az is rendben van, hogy nem iszom kávét, meg hogy nem értem a borítékot, de már pont a mosdó? Gyorsan menesztenek valakit a polgármesteri hivatalba. Ó, ugyan már, kollégák, ne szégyenkezzenek, láttam én már falusi wc-t, mondom, s oldalamon domnu colonellal ellibbenek az illemhelyre. Ott a fülke előtt udvariasan megállok, s az úriembert előretessékelem, mert mégiscsak ő a férfi, mire végre észbekap, hogy oda már ne kísérjen el. Hátha nem esik bajom. Nem is esik, bár wc-csésze nem volt, csak egy körbebetonozott lyuk, bőségesen akadt papír, afféle apró fecnik, különösen igényes kivitelezésben, mindegyik irodalmi keretbe foglalva, ékes román nyelven, hiszen tegnap román vizsga volt. Stílusos, gondolom, s néhányat összeszedek, ingyen van, jó lesz szuvenírnek. Mondom is a rendőrömnek, hogy ugye tanúm rá, hogy a kultúra minő fellegvárába érkeztünk mi kettecskén, s gyorsan készítünk egypár közös fényképet az eseményről. Elvégre wc-ben kell szelfizni.
Ahogy kilépek, elém áll egy alacsony, pocakos, kopasz figura, fülig ér a szája, dől belőle a vendégszeretet, rutinosan öleli meg a kedves vendég vállát, már visz is magával, s közben beszél, beszél, mondja, hogy mennyire örül, hogy találkozunk, s hogy én milyen szép és fiatal vagyok, s ki gondolta volna, hogy az ember lánya az én koromban már tanfelügyelő lehet, s hogy ezt ő magától el se tudta volna képzelni, ha nem mondom, s nosza ebédeljünk együtt, meg aztán – igazítja meg a sálat a nyakamban, miközben mélyen a szemembe néz – a boríték nekem is elő van készítve, mert ő aztán egy gondos primár, s itt a népek összetartanak. Úgy-e? Hát én nagyon sietek, szabódom, de már látom, hogy nem úszom meg, itt aztán borítékot fogok ebédelni, ha akarom, ha nem.
Miközben föl-alá sétálunk így a folyosón, s hallgatom a polgármester ömlengését a hely szelleméről, és arra gondolok, hogy a rendőri őrizettel felügyelt vizsgahelyszínre ez az ember egyáltalán hogy jött be, s micsoda különös boríték-fétis dívik errefele a hegyek között – a gyermekek már meg is kapták a tételeket. A borítékból, persze. De látom, hogy nem írnak, mintha ragályos lenne, tömött sorokban tolakodnak ki a wc-re, s ott a nadrágzsebükből elővesznek egy papírt – csak nem a tételt? –, s dobják ki az ablakon. Az ablak éppen a kocsma udvarára néz, ahová közben betódult a kinn álldogáló atyafiak zöme, s adják a papírokat kézről kézre. S ami a szavukból kiszűrődik, abból azt veszem ki, hogy a faxot, amit a csomagtartóba bezárattam volt, erősen hiányolják, s valami domnisoárára erősen haragusznak. No, mondom búcsúzóul a polgármesternek, én ezt megnézem magamnak. Ámde az ajtón nem érkeztem kimenni, mert a domnu colonel jótanácsába botlottam, ő ugyanis egyáltalán nem javasolta nekem, hogy az épületből kitegyem a lábam. Nézek ki egy vizsgaterem ablakán, hát a morosán architektúra egy sajátosan szép példáját látom odakinn: a szürke vaskerítés alig fél méterre a kánikulában nyitott ablaktól, s azon kendősök és kalaposok csokrokban lógnak, s adják szintén a jótanácsokat Ionucnak és Szerjózsának, akik nagy bamba képpel néznek hol a felügyelő tanárra, hol az udvar népére. Gondoltam, ha már a jótanácsoknál tartunk, én is adok egyet: nosza zárjuk be az ablakokat, felügyelő tanár úr, s mivel látom, hogy valami súlyos nyavalya gyötri a gyermekeket, besegítek, van időm, majd én elkísérem őket wc-re. Ezért jöttem Nagybányáról, remekül értek hozzá, hogy vizsgázó nyolcadikosokat kísérjek wc-re. De mivel a varázsige tömegeket gyógyított hirtelen, nem sok dolgom akadt, ottragadtam hát a felügyelő tanár mellett, s az beszédbe elegyedett velem, mert hát kedélyes emberek laknak errefele. Kérdezem is tőle, hogy nem zavarom-e, mert a kölkek írnak, suttogjunk inkább. Nem írnak ezek, ne is foglalkozzak vele, nem jött meg még a megoldás. A megoldás? – kérdem. A borítékban az is? Látom, hogy az ember zavarba jött, nem pontosan érti, mi a szöszt akarok a borítékkal, mondom neki, hogy erősen unatkozom, felhívnám a családomat, de ez a fránya kis telefon nem észleli a térerőt. Majd az övé – mondja szolgálatkészen, mert tanfelügyelő az mégiscsak tanfelügyelő, s a lovag is lovag – s kikapja a zsebéből a telefont. Kérdem is, hogy ez hogyhogy nála van, nem kellett a csomagmegőrzőben hagyni? Nem foglalkozunk mi itt ilyesmivel, magyarázza, itt a népek összetartanak. S hogy mennyire igen, azt látom: odakinn kézről kézre szállnak a vizsgalapok, tételek, lágyan szállnak a légben a mértan feladatok, tangóznak a galacsinok, s mintegy varázsszóra megérkezik a megoldás is. Egy aprócska speedy gonzales szökik át a kerítésen, s az előre megragasztószalagozott papírlapot olyan rutinnal keni fel az ablaküvegre, amilyennel a felügyelő tanár kapja be onnan a másodperc törtrésze alatt, míg én a saját telefonjáról a folyosóra kilépve a tanfelügyelőségre küldöm a helyszíni tudósítást. No, megvan hát a megoldás, nyugszom meg, s gyorsan ellenőrzöm is, hogy helyes-e a számítás. Már hogyne lenne helyes? – mondja a felügyelő tanár, ő ugyan nem ért hozzá, mert földrajztanár, de a matekos kolléga már reggel óta be van rendelve a polgármesteri hivatalba. Van ott minden, ami kellhet neki, enni-innivaló, számológép, papír. Mert a primár az jó ember, az aztán összefogja itt a népeket. Az igen, én is megismertem, mondom. Aztán hallom, ebédnél találkozunk. Ott igen, vigyorog. Mondhatja hangosan is, domnisoara, nem zavar itt senkit, ezek olyan lassan másolnak, hogy be se fejezik időre.
Alig adták le a csodás dolgozatokat, gondolom, mégiscsak elbliccelem a domnu primár ebédjét, s arra kérem a felügyelő tanárokat, foglaljanak helyet egy padban, s arról, ami ma történt, írjanak egy nyilatkozatot, s elnök úr ide jöjjön szépen a katedrához, itt kényelmesebb a szék, s domnu colonel, addig, ha volna egy kis ideje, álljon meg ott az ajtóban, s győződjön meg róla, hogy innen csak az megy ki, aki a kezembe adta élménybeszámolóját. Mert arra fölöttébb kíváncsi vagyok, hogy van az, hogy a csupa-csupa 10-es átlaggal a város legjobb középiskolájába bejutott tornyosmezői gyermekek első félév után sorra buknak meg, miközben senki ember fia rajtuk kívül nem jut be abba a drága sztáriskolába, mert az összes helyet lefoglalják? S önök, uraim, annak a receptjét most nekem elárulják, úgy-é?
S ahogy jöttem, úgy mentem el, rendőri kísérettel. S mint a bakter, úgy állt minden falu rendőrsége előtt egy-egy fakabát, s szalutált a felvezető rendőrautónak. Én akkor már a saját autómban ültem, minek a szélvédője ép volt, s a böjeciktől csak a Gutin tetején búcsúztam el, mert onnan tovább nem szólt a rendőri védelem.
Hogy a jó atyafiak gyermekei a szürke kerítés mögött azóta, hogy kamerák vannak, hogy vizsgáznak, hogy nem, azt én nem tudom, mert mi tagadás, a festői szépségű helyre a lábamat azóta se mertem betenni, de úgy sejtem, ott, ahol a primár ilyen jó ember, s a népek így összetartanak, csak kerül valami megoldás erre is: vagy a kamerát teszik a borítékba, vagy a borítékot a kamera elé.



[1] A helyszín fiktív, a történet szereplői kitalált alakok, mindennemű egyezésük a valósággal csak a véletlen műve lehet.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése