Hurcoljuk az érettség dolgozatokat. Rettentő korrektek
vagyunk, időnként már önmagunkban sem bízunk meg, álmunkban titoktartási
szerződések néznek velünk farkasszemet, emlékezetünkbe égnek a javítóközpont
arcai.
A javító
tanár. Azzal végképp nem számol a román oktatási
rendszer – lássuk be: többségi a szempont −, hogy vannak aránytalanságok az
egyes megyék lakosságának összetételében: vélhetőleg nem ugyanannyi magyar (és
magyarul írt) dolgozat keletkezik egy tömbmegyében, mint egy szórványmegyében.
(Tudom, tudom, hogy meglehetősen szakmaiatlan, stigmatizáló és slendrián a két
elnevezés, de értjük.) Ha tehát – hipotézis – a tömbmegye dolgozatait a
korrektségre, semlegességre, feddhetetlenségre hivatkozva mondjuk egy
szórványmegyében javíttatják, akkor az a két magyar szakos tanár, aki ott él és
tanít, előbb szörnyethal, majd legyőzi önmagát, szuperhős lesz, és kijavít
minden dolgozatot. Ha mégsem, akkor segítséget kap: buszra száll egy másik tömbmegye
minden második magyartanára, elutazik a szórványmegyébe, mire megérkezik,
fáradt, nyűgös, elege van – és igaza. Ebben az állapotban javít. Közben a tömbmegye
magyartanárai érdeklődéssel figyelik az eseményeket, távolról, mert korrektek. A
szórványmegye tanárai kikérik maguknak, vagy nem.
Ugyanez fordítva: Elkerül egy szórványmegye magyar
dolgozata Moldvába. Ott hamar felismerik, hogy nincs alkalmas javítótanáruk.
Bár nem túl nagy a probléma, alig van vagy 50 dolgozat. Segítséget kérnek hát
egy tömbmegyétől. Ott kétségbeesett keresésbe kezdenek: ki lenne az a két
palimadár, aki rászedhető lenne, hogy ne otthon javítson, ahol szintén lenne
mit, hanem elutazzon oda, ahová magától sose menne semmiért, és kijavítana
potom pénzért csekély számú dolgozatot. Mennek s jönnek, hosszabb az út, mint a
javítás, szállás nem kell, különben is. Mire
megérkeznek, érthetetlen okokból kifolyólag idegesek. Valamiért sok az óvás.
Nem vagyunk eléggé elszórványosodva. A legszebb jelenet a
témában az, amikor az igazán kicsi kisebbségek javítják a dolgozataikat, azok,
akiknek anyanyelv oktatásuk érettségi szinten csak egy megyében van. S akkor
kísérik a dolgozatokat a javító tanárok, a korrektség, semlegesség és
feddhetetlenség jegyében. És a saját diákjaik dolgozatait javítják egy másik
megyében. Olyan rutinosan csinálják, s oly bájos természetességgel, hogy ezen
igazán csak mi tudunk megütközni, ők nem.
Vannak, akik a probléma megoldását felvállalják. Természetesen
magyar érettségi dolgozatot mindenki tud javítani – mert ugye focihoz,
gyermekneveléshez és magyar érettségi dolgozathoz mindenki ért −, szakképzett
tanár az szakképzett tanár, akkor is, ha soha életében nem tanított
középiskolában, fogalma sincs, miről szól a tananyag mostanában, vagy éppen
mindig a mellékszakját tanította, angolt, vallást, talajtornát. Szakképzett,
hát jogosult, s kénytelen, mert igen nagy pánikhelyzet van, s behívta a tanfelügyelő.
S a behívó az behívó, az ember nem kérdez. Meg a dilemma is igen nagy: nézzen
most önmagába, merje kimondani, elismerni önmaga s a főnök előtt, hogy ő erre
alkalmatlan, vagy legyen jóban mindenkivel, s fogadja el azt a néhány
fityinget, amit ezzel kereshet. Úgy dönt, nem adja itt a bonyolultat, különben
is: ő a másodkéz.
A másodkéz feltétlen bizalommal van az első iránt. Telepatikus
megérzései vannak, a világért sem pontozna másként, mint az első. Összead, ellenőriz,
és egyetért. Mert fő az egyetértés. És milyen szép! Igen, itt végre tudja a
jobb kéz, mit csinál a bal. Azért néhány esetben hibát ejt, merő véletlenségből.
A jóérzésű másodkéz türelmes. Kávét hoz az elsőnek, és szívesen elmegy sétálni.
A szemfüles másodkéz kinövi magát, nagy tapasztalata van, hisz tavaly is
javított, idén már mindent jobban tud, önbizalma dolgozatról dolgozatra nő, nem
baj, hogy üresen hömpölygő, értelmetlen mondatokat olvas, hisz a kislány olyan
szépen ír, tízest ad. Boldog, elégedett, rá se ránt.
Másnap tolongás: mindenféle szakosok dolgozatokat várnak.
Köztük az egyetlen magyar iskola komplett tanári kara. Ilyenkor nagyon
értékesek ők: ők a vorbitor gyé
maghiarák. Hozzájuk csatlakoznak azok, akik soha nem tanítottak magyarul,
de valamelyik nagymamájuk magyar volt, úgy hírlik, legalábbis a tanfelügyelő
listáján így áll, nosza, gyorsan behívja idén is őket. Ezek mindig bejönnek,
szendén pislognak, s nem értik, miért e megtiszteltetés, de nem szólnak, mert
mit is szólnának. Ezek duplafenekű javítótanárok, ők kapják a magyar földrajz,
magyar történelem, magyar informatika, magyar satöbbi dolgozatokat, meg még a
többiből is, hisz tudnak románul is. A vorbitorok minden nyáron javítanak. Bár
ők mindig csak másodkezek, javító társuk többnyire nem vorbitor. Aztán
megegyeznek: ahol a gyerek valamit magyarul írt, majd megérti valamelyikük.
Sokat ezek se kérdeznek, bár látják, hogy az összes magyar dolgozattal a
többségi kolléga kínlódik, s az összes románnal ők, mert valahogy mégse jött ki
a lépés, nem az a kupac dolgozat került eléjük, ami kellett volna, megvolt a
jószándék, de hát… a kolléga hamarabb jött. Valamiért mindketten feszültek, és
görbén néznek egymásra.
A
bizottsági tag ideges. Órák óta
telefonálgat mindenféle kimondhatatlan nevű javítótanárnak, aki nem érti, miért
kell a nagy nyárban bejönnie egy kimondhatatlan nevű iskolába, amiről élénken
érdeklődik, hogy hol van. A bizottsági tag órák óta azzal foglalkozik, hogy különválogassa
a románul írt matematika dolgozatot a magyarul írt matematika dolgozattól és a
németül írt matematika dolgozattól, de az ukránokat külön szereti, mert azok
nem ukránul írták a matematika dolgozatot, hanem románul, lám, lám, így kell
ezt csinálni, vennének már mások is példát róluk, azt a rézfánfütyülő
kisebbségi dolgozatát, amibe pont azt a tételt nem dolgozta ki az idétlen
kölke, amiben lett volna egy felismerhető érthetetlen szó. Különben is, kettő
meg kettő négy. Minden nyelven. A bizottsági tag ideges, mert az a másik kettő,
aki csak azért van ott, mert ezeket a nyelveket beszéli, folyton akadékoskodik,
és mindent jobban akar tudni. A másik kettő képviseli a képviselhetetlent, és
szintén ideges. Sutyorognak azon az érthetetlen nyelven, és összevonják a
szemöldöküket. Hogyan teremtsünk nemzetiségi konfliktust könnyen, gyorsan,
olcsón? – magasiskola.
A
tanfelügyelő dolgozatokat számol,
borítékol és tankol – neki kell a legmesszebb fekvő megyébe elvinnie a
dolgozatokat, másnap jön csak vissza, addig se rontja a levegőt. Fogalma sincs,
mi volt a tétel, és miben egyeztek meg a javító tanárok. Rengeteg dolga van. Nem
elég, hogy minden élő és félholt kollégát rávett, hogy azonnal mondjon igent a
bizottsági behívóra, az ő nyakába szakad annak a felfedezése is, hogy ki tudna
elképzelhetetlenül sok magyarul írt matematika, földrajz, anatómia és
szociológia dolgozatot kijavítani azok közül a kollégák közül, akikhez semmi
köze. Megtett már hatszáz kilométert, és végig telefonált. Nem fáradt, nem
unja, nincs elege, nincs véleménye.
S aztán jönnek a
fehér hollók. Van nekik négy javítani való dolgozatuk. Komoly társasági
életet élnek, élvezik a javító központ egyedülálló hangulatát, kedélyesen
trécselnek a rég nem látott társaikkal, és komótosan lapozgatják a
dolgozatokat. Sokat sétálnak, így sokkal jobban érvényesül a bemutatásra szánt
új ruha. S mivel ráérnek, lefordítanak egy árván maradt filozófia dolgozatot,
tandemben egy magyarul nem értő echte filozófussal, egyik érti, másik tudja,
lesz ebből is egy jegy, különben is, csak egy dolgozat van. Meg van még egy
ugyanilyen földrajz is, hegyek azok hegyek, eresszük. Ezekkel összesen egy baj
van: a folyosón kell javítani őket, mert ott nincs kamera. És hát az
ablakfülkében könyökölve kissé kényelmetlen.
Nem tudom elképzelni azt a tanárt, akiben a rosszindulat
bármilyen apró szikrája is pislákolna, miközben egy CV-325 jelzésű dolgozat
egyeztetési hibáival szembesül. A javítótanár szubjektivitása teljesen kizárt. Soha
egyetlen megye javító tanáraiban sem volt semmilyen ellenérzés, érdek vagy
előítélet más megye dolgozataival szemben. Princípium, aforizma, mém.
Jó herceg!
Ér-e annyit az a fene nagy korrektség, hogy feláldozzuk érte a szakmai tudás
értékét? S jobb lesz-e az érettségi eredmény, ha mindenki fáradtan, feszülten,
egy görbelábú széken kucorogva javít ki végtelen számú dolgozatot? Számolunk-e azzal,
hogy a javító tanárnak is egyszercsak elege lesz, s a komolytalan helyzetben
maga is komolytalanná válik? Jó-e nekünk, ha ez a sok korrekt ember pontosan
azzal foglalkozik, amihez nem ért? Beszélgessünk az így keletkezett eredmények
relevanciájáról. Számoljunk százalékokat, és írjunk toplistákat. Fogjuk meg, és
hurcoljuk.
A rendszer bizonyára az őshonos római jogban gyökerezik...
VálaszTörlésSzellemes foglalata mindannak a, már-már abszurd rendszerszerű fontoskodásnak, ami - a feleslegességig elbonyolított - érettségi vizsga manapság.
VálaszTörlésKöszi!
VálaszTörlésÉrettségi tételek