A román nyelv oktatására
vonatkozó kormányrendelet (OG9/2018) kapcsán ismét aktuálissá vált a román nyelv
tanításának módszereiről, sajátos helyzetéről vitázni. Úgy gondolom, ebben a
témában sok szempontból is a legmarkánsabb szakmai akció a Babeş-Bolyai
Tudományegyetem Filológia Karának POSDRU-projektje volt (POSDRU/87/1.3/S/63909),
,,Perfectionarea cadrelor didactice, din invatamantul preuniversitar, care
predau limba romana minoritatilor nationale" címmel, amit a szakma a RLMN
(Româna ca limbă nematernă) rövidítéssel jegyzett meg. A Projekt a problémáról való együttgondolkodásnak az
első olyan lépése, mely az új nyelvszemléletet kidolgozta és többszáz,
kisebbségeket tanító pedagógust (tanítókat és romántanárokat) továbbképzett
erre a speciális feladatra. Az általuk felkínált “ca limba nematernă” szintagma
egy több évtizedes vitát zár le, mely a román nyelvnek a kisebbségek számára
való definiálását főképp politikai irányelvek alapján a „limba statului”,
„limba majoritară”, illetve „limba străină” megfogalmazások labirintusából
sehogyan sem tudta kivezetni. Az ajánlott státus nemcsak politikailag korrekt,
de szakmai irányelveket is előrevetít: hosszú idő óta először mondták ki azt,
hogy a kisebbségek nem indulnak azonos esélyekkel a született
nyelvhasználókkal, s nyelvtanulásuk nem azonos a világnyelvek megtanulásának
módszerével. A projekt felülemelkedett azon, hogy a helyzet specifikumát
mindenféle nacionalista szemszögből kommentálja, belátta annak szükségességét,
hogy a kisebbségek boldogulásának egyetlen esélye a román nyelv elsajátítása, s
a sikertelenségeket nem bezzegelni, hanem szakmailag elemezni kívánta, hogy
alkalmas módszereket, valódi segítséget tudjon nyújtani a pedagógusoknak.
A projekt általános
irányelveket dolgozott ki, melyeknek fontos hozadéka az, hogy ez a szemlélet
áll a mai I-IV. osztályos tantervek és tankönyvek alapjánál, a tantervírók
maguk is aktív résztvevői voltak a projektnek, folyamatosan bevont olyan
szakembereket, akik a téma tanulmányozásával hosszabb ideze foglalkoznak,
kutatnak és publikálnak. Tartani tudta a kapcsolatot a minisztérium
munkatársaival, s kétségtelen, hogy az, hogy ezekkel elsajátíttatta a projekt
szemléletét, szemléletváltását, a legnagyobb hozadéka ennek a kezdeményezésnek.
Ez különösen azért lényeges, mert a
projekt maga nem minden előzmény nélkül robbant be az oktatásszemléletbe, a mai
tanterveknek voltak ugyanis olyan tantervkoncepció-előzményei, amelyek később
kizárólag samizdat-formában terjedtek, sosem lett belőlük jóváhagyott tanterv.
Nagy tanulsága ennek a történetnek az, hogy a pedagógiai koncepcióváltásnak
akkor van esélye, ha értő, támogató közönségre talál, nemcsak a döntéshozók, de
főként a pedagógusok körében. S mondhatnánk, hogy a jó tanterv önmagát
értelmezi, a valóság mégiscsak az, hogy a radikális tantervváltozások
szellemiségét, szakmai elvárásait, javasolt módszereit minél több személyes
találkozó formájában kell átadni a pedagógusoknak, s erre a legjobb alkalom
mindig a szakmai továbbképzés. A RLMN fő
célja pedig az volt, hogy ingyenes lehetőséget adjon minden kisebbségeket
tanító romántanár és tanítónő és óvónő számára, hogy részt vegyenek egy
akkreditált továbbképzésen, mely nem csupán könnyen megszerezhető
kreditpontokat ígér, de valós szakmai tartalmat is ad, igényes munkát vár el,
és hosszútávon használható munkaeszközt biztosít.
Az O.G.9 ezt a
szakmailag is korrekt hatalmas anyagi és szakmai befektetéssel létrehozott
koncepciót, a román nyelv oktatásában hosszú idő óta talán egyetlen pozitív
eredményt írja felül indokolatlanul, sértő módon, megalázza tanítót és kisdiákot
egyaránt, kényelmetlen helyzetbe kényszeríti azokat a romántanárokat is,
akiknek elemi osztályokban kell tanítaniuk. Kétségtelen, hogy a kialakult
konfliktusban semmilyen más megoldás nem fogadható el, mint a rendelet sürgős
és maradéktalan visszavonása. Bíznunk kell abban, hogy az új (ún. specifikus)
román tantervek és tankönyvek, a román nyelv elemi osztályokban való
tanításának módszertanából sorozatosan vizsgázó, a RLMN továbbképzésen
résztvevő pedagógusok együtt el tudják érni azt a reális társadalmi elvárást,
hogy VIII. osztály végéig, amikor a magyar diákok román tagozaton tanuló
társaikkal azonos tételből vizsgáznak, valóban elsajátítsák a román nyelvet.
Ha az az államérdek,
hogy a kisebbségi diákok megtanulják az állam nyelvét, akkor erre az egyetlen korrekt
és eredményes út a RLMN és folyományai. Ha csupán egy sértő és diszkriminatív
gesztust kívánnak tenni ellenünk, akkor annak módja az O.G.9 kormányrendelet.
Emlékeztetnünk kell a
politikumot, hogy a szakma a román nyelv oktatásáról komoly kutatásokat végzett,
és reális eredményeket ért el. Ehhez a koncepcióhoz kell visszatérni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése