Fejtsd ki véleményedet… értelmezd a metaforát… példázd…
foglald össze… tömörítsd… határozd meg a témáját… mutasd be… emeld ki a
kulcsszavakat… nevezd meg a beszélő szándékát… fogalmazz kérdéseket… nevezd meg
az ok-okozati összefüggéseket… fedezd fel a szöveg szerkezeti elvét.
Ezt tanítjuk gyermekeinknek szövegértésből. Olyan
diákokat nevelünk, akik a nyelv mögötti nyelvre is érzékenyen reagálnak. Értik
az iróniát, értik a kommunikációs funkciót, értik a ráhatást és értik a
manipulációs szándékot. Ha a nyelvi kifejezőeszközök finomságát képesek
pontosan észlelni, gondolkodásuk, szövegalkotásuk, logikai tevékenységeik
nyilván követik a megértés színvonalát. Egyszóval a nyelv professzionális
felhasználóit képezzük, s a nyelv által tanítjuk a tudományokat. A világ
megismerésének racionális eszközeit adjuk a kezükbe. Nemigen tudunk mást
hirdetni, mint a tudás hatalmát, azt, ami ma talán nem érték a hatalmon levő
tudatlanok szemében. Kényelmetlen hősöket nevelünk, magabiztos egyéniségeket,
manipulálhatatlan, kritikus gondolkodókat. Elméleti líceum vagyunk,
értelmiségieket képezünk, olyanokat, akik magas százalékban érettségiznek, nagy
átlaggal jutnak be egyetemekre, beszélik a művelt magyar köznyelvet, helyesen
írnak, mindannyian elsajátították az urbánus magatartásformák alapjait, képesek
részt venni kötetlen kommunikációs helyzetekben, és képesek tudományos
kiselőadásokat tartani. Könnyedén szólalnak meg két idegen nyelven, és nem
jönnek zavarba akkor, ha megkérdezik őket, beszélnek-e angolul, tudnak-e
németül. Lételemük a vizuális kultúra, a másodperc törtrésze alatt kutatnak fel
releváns információkat, és használják fel azokat a hétköznapi vagy tudományos
problémamegoldáshoz. Naprakész tudással, bejáratott tanulás-technikákkal,
kőkemény értékrenddel engedjük el őket, s talán előttük állt néhány gerinces
példa, talán volt, aki emberséggel szólt hozzájuk. Túl fognak nőni azokon, akik
ma körülveszik őket, s ha ők is akarják, kiemelkedhetnek abból a társadalmi osztályból,
amiben a szüleik élnek. Ebben mérhető leginkább egy iskola értéke: hány diák
emelkedik ki önerőből saját környezetéből? Sokkal relevánsabb ez, mint a
különben igen magas érettségi eredmény, az egyetemválasztás vagy a teljességgel
érdektelen utolsó bejutási átlag.
Itt ülnek a jövő informatikusai, orvosai, pedagógusai,
pszichológusai, feltalálói és kutatói. Elengedjük
őket, búcsúzunk, s mi minden évben rutinosan egy kicsit belehalunk.
Mi legyen velük? Megteremtettük-e nekik a minden
kampányban ígért munkahelyeket? Van-e lehetőségük arra, hogy decens
életszínvonalon kamatoztassák ismereteiket, tehetségüket, vagy beérjük néhány
hőzöngő szlogennel az itthonmaradás kötelességéről? Vannak-e gazdasági
eszközeink arra, hogy az egyetemet végzett fiataljainkat hazahozzuk
Nagybányára? Teremtünk-e nekik élhető
várost, ahol feloldódhatnak például a kulturális események sokszínűségében?
Vagy komolyan gondoljuk, hogy eljárnak majd operettre, nótaestre, borkóstolóba?
Készüljünk fel arra, hogy hangosan felvihognak majd, ha nyilvánvaló
ostobaságot, ordító ízléstelenséget, giccset, csiricsárét, hacacárét,
korrupciót látnak, vagy mindettől udvariasan távol maradnak. Különben is, hol vannak a diákok, hol van a
tanári kar? – kérdezzük. És miért marad távol józan értelmiségi mindattól, ami
a kulturális kínálatban feltűnik, miért vonul vissza egy városnyi értelmiség
mély, értelmes, művelt beszélgetésekre házakba és kertekbe, asztalsarkokra és
fotelek mélyébe? Miért van tele a pesti,
kolozsvári, szatmári színház fiataljainkkal? Ostorozzuk diákjainkat, mert nem
jönnek el rendezvényünkre, pártunkba és színházunkba, nincsenek ott a szüreti bálunkon
és a március tizenötödikénken. Ostorozzuk őket, mert folyton a kütyüiken
lógnak, és azt hisszük, ez függőség, mindenféle kóbor népnevelőt invitálunk
ide, hogy megszabadítson bennünket a kütyüktől, a csapdáktól, a gonosztól, és a
finnugoroktól, persze. Ostorozzuk őket, mert nem olvasnak. Miközben az
iskolában azt mondjuk nekik, nézd meg gyermek, ott van a vers a kütyüdön, nem
nyomtatom ki, mentsünk meg néhány szép, lombos fát, különben is, használj
keresőt, amott a többi vers, néhány regény, kezedben a világirodalom minden
lényeges alkotása – no meg néhány igazán lényegtelen darab, s nézd, a lényeg és
a lényegtelen között pontosan az a különbség, hogy… Használd csak, de használd
jól, szedd szét, rakd össze, fedezd fel, hogy működik, mutasd meg nekünk is,
találj ki jobbat, fedezz fel mást. S amikor kilép a kapun, azt várják el tőle,
másszon fára inkább, legyen sáros, horgoljon vagy süssön kenyeret, őrizzen
hagyományt, dúdoljon nótát és járjon legényest. Süssön is, járjon is, őrizzen
is. De legyen szabad a mában élnie, s ne
várjuk el folyton tőle, hogy éljen úgy, ahogy régen volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése