Az Oktatási Minisztérium 4948/2019-es
rendelete alapján azok a diákok, akiknek nincs 5-ös felvételi
átlaguk, nem tanulhatnak tovább elméleti líceumban. Mit jelent ez? Milyen
következményei vannak szórványban ennek a rendeletnek?
Hogyan
számítjuk ki a felvételi átlagot?
Rossz neve van, nyilván ennek a felvételi
(bejutási) átlagnak, azt sugallja, hogy a középiskolák felvételit hirdethetnek,
pedig dehogy. Bár sokkal jobb volna az intézmények autonómiáját azzal
erősíteni, hogy diákjainak szelekciója ügyében maguk dönthessenek, ám a
decentralizáció úgy tűnik, nem trend.
IX. osztályba a diák egy számítógépes leosztási
rendszer alapján jut be, melynek alapja a diák által preferált líceumok
sorrendje (opcióiról űrlapot tölt ki) a diákok felvételi átlagának figyelembe
vételével. A felvételi átlag számításának képlete:
MA = 0,2 × ABS + 0,8 × EN1
Fontos érteni, hogy nem a záróvizsga egyes
próbáinak jegye kell minimálisan 5-ös legyen, hanem a felvételi átlag, amibe
kis mértékben ugyan, de beleszámít a felső tagozaton 4 év alatt megszerzett
jegyek átlaga.
Az intézkedés célja az, hogy növelje az sikeresen
érettségiző diákok arányát, s ezáltal befolyásolja az oktatás minőségének egy
fontos indikátorát. Ám a fonák logika ismét több sebből vérzik:
1.
Egyrészt azt sugallja, hogy a „jó” diákok
elméleti líceumba valók, a „rosszak” pedig szakiskolába, ahol nem kell
érettségizniük, s így a szakmát tanulni kívánó „jó” tanulókat indirekt módon
elirányítja a szakiskolától, a szakiskolát stigmatizálja (oda csak a „rosszak”
járnak), gettósítja.
2.
Másrészt ködösít, mert attól, hogy kevesebb diák
kerül elméleti líceumba, s kevesebbnek kell érettségiznie, egy nemzedékre
vonatkoztatva semmivel sem lesz magasabb az érettségizettek aránya, de sokkal
jobban mutat majd a magasabb százalék,
amit persze, feledhető, hogy sokkal kevesebb, válogatott diák eredményéhez
viszonyítanak. Nem több tehát, mint a változatlan helyzet elkendőzése. Mi
tagadás, látványos eredmény várható, de mit mutat majd ez a bűvös százalék?
3.
Előítéletre alapoz, feltételezi, hogy a
pillanatnyi gyenge teljesítmény azonos a diák tudásával/képességével, és hogy
azt a lemaradást, amit VIII. osztályig felgyűjtött, már nem lesz képes legyőzni
érettségiig. Tehát nem csupán az iskolát, hanem a diákot is stigmatizálja.
4.
Ami azonban különösen fontos részletkérdés, hogy
globálisan, azaz nem egyénileg dönt azokról a diákokról, akiknek alacsony
átlagaik vannak. Nem veszi (nem is veheti) számba azt, hogy mi az oka a
lemaradásnak, milyen csonka család, szociális nehézség, lelki sérülés vagy
mentális gát áll az eredménytelenség mögött, nem ad új lehetőséget, nincs
kiskapu, nincs kivétel speciális, esetleg szubjektíven, egyénileg elbírált
esetek számára, nem kíváncsi az emberi tényezőre. Ott2, ahol a
speciális nevelési igényekkel rendelkező magyar3 diákok
felzárkóztatásának nincs szervezett, állami,
anyanyelvű intézményi kerete, igen nagy kérdés, hogy pedagógiailag indokolt-e,
ha egy fogyatékos, lelkileg sérült vagy
egyszerűen csak tanulási nehézségekkel küszködő, néha anyanyelvén is
bizonytalanul kommunikáló gyermek4 kikerül a számára biztonságot
jelentő – pl. egyetlen magyar tannyelvű líceumból – egy olyan helyre, ahol
helyettünk majd mások rugdossák, mert nem elég, hogy „rossz” tanuló, de
ráadásul vélhetőleg rosszul is beszéli a többségi nyelvet. Gondolok arra a nem
kevés megyére, térségre, ahol a magyar tannyelvű líceumon kívül minden
szakoktatás román nyelven folyik5.
5.
Persze szükség van szakmunkásra, szükség van
szakoktatásra, még nagyobb szükség lenne olyan szakiskolákra, ahol a diákok
valóban szakmát tanulnak, és valóban olyan szakmát tanulnak, amire szükség van
a munkaerőpiacon. Ilyet azonban keveset ismerek. A szakiskolák zöme –
függetlenül attól, hogy ott milyen nyelven folyik az oktatás – olyan elfekvő,
ahol a diák se érettségi vizsgára nem jelentkezhet, se szakmát nem tanul,
viszont magas százalékban válik iskolaelhagyóvá. Ezt az alapot kell megteremteni
azelőtt, hogy ilyen steril intézkedésekkel pumpálnánk fel egy olyan minőségi
mutatót, aminek semmi köze az egyénhez, a minőséghez vagy az oktatás valós,
objektív helyzetéhez.
6.
Végül a szórványiskolák szempontja: tudomásul
kell vennünk, hogy ott, ahol az osztályok legalább minimális létszámának
teljesítése minden évben kihívás, az a 2-3 diák, aki gyenge eredményei ellenére
a magyar tannyelvű líceumot választja, miközben saját maga is tudja, hogy
valószínűleg nem fog leérettségizni, vagy olyan pályát készül választani, ahol
nincs is szüksége érettségi vizsgára, de anyanyelvi környezetben, magyar
kultúrában, anyanyelvét beszélő osztálytársai körében szeretne négy évig
tanulni, az a 2-3 diák egy egész osztály létét határozhatja meg. S fordítva: ha
ezeket a diákokat elveszítjük a szórványlíceumokból, akkor osztályok egész sora
szűnhet meg. Tudom, hogy ez teljességgel irreleváns szempont egy mutatós százalékarányhoz
képest.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése