Barátom, hős vagy, mi tagadás. Neved ünneplik száz és ezer éven át. Most dőlj hátra, számold meg ezüstpénzeid. Megvan mind a harminc?
A nagybányai iskolaügy színe és fonája
A nagybányai
iskola ügyében, Cătălin Chereches, Nagybánya polgármesterének Március 15-én elmondott beszéde, az ezt megelőző
és követő események, nyilatkozatok kapcsán
Konfliktusnak
neveznék egy kölcsönös nézeteltérést. Az, ami a hétfői igazgatói gyűlésen
történt, sokkal inkább egy egyoldalú kirohanás volt, ami nem egy személyt,
hanem általában véve sértett egy (sőt két) kisebbséget többségi igazgatók
jelenlétében. Azt, hogy ebben a helyzetben egy iskolaigazgató érvelni vagy a
vádak elől kihátrálni próbál, az nem minősül konfliktusnak. Hogy értelmetlen és
alaptalan volt, az tény, egy olyan diskurzus, amely nagyon mélyen volt az
értelmiségi magatartásmodell alatt. Egy olyan embernek, akinek családjában 3-4
anyanyelvet beszélnek, s 3-4 vallást gyakorolnak egyszerre, ez a hangnem
teljesen idegen. Bármikor visszautasítanám.
Sokkal inkább az
érdekes, hogy mi áll a magatartás hátterében. S közvetve, mi áll a Március 15-i
polgármesteri beszéd mögött.
Amit a
polgármester egy esetleges ingatlanspekulációról mond – nos, aki az oktatási
rendszert egy kicsit is ismeri, tudja, hogy egy igazgató egy iskolaépületet
nemigen használhat másra, mint oktatásra, nem játszhat át semmilyen más célra
senkinek, mert nagyon szigorú szabályok kötik meg a kezét. Nemcsak a kezemet
köti, a lelkem se vinne rá arra, hogy ne a gyermekek szempontjait tekintsem
prioritásnak. Az önkormányzati tulajdonú épületeket pedig továbbra is az
önkormányzat tartja fenn, tehát nem nagyon van mivel ingatlanspekulálni. Nekünk
tényleg épület kell. Minden más politikai csatározásból – elhiszem, hogy a
polgármester feszült ettől, hogy politikai ellenfelei foglalkoztatják – az
iskola szeretne kimaradni. Egyetlen tanítványunk szülein se kérjük számon a
pártállását, tisztán emberi viszonyaink vannak. Köszönettel tartozunk
mindenkinek, aki segítségünkre siet.
Érthetetlen, hogy a
helyi RMDSz Porcsalmi Bálint korrekt nyilatkozata,
Laczikó Enikő közleménye
után, bár újabb közleményben
korrigálta álláspontját, miért folytatja továbbra is a polgármester
retorikáját, miért talál ki új és új narratívákat egy olyan vélt konfliktusra,
amelynek nem volt szemtanúja.
Március 15-én
hagyománya lett annak, hogy a polgármester megígéri, hogy a magyar diákokat egy
belvárosi iskolába költözteti a jelenlegi épületből, ahol alapítása óta működik
a líceum és a felső tagozat. Akkor is szükségmegoldásként került oda az önálló
magyar iskola, a helyzet a Cuprom épületének szociális lakásokká való
átalakítása óta csak romlott. Tény, hogy a líceum egy átalakított bentlakásban,
méltatlan helyen működik, vonzerejét sokban befolyásolja periferikus
elhelyezkedése, még akkor is, ha minden törekvésünk arra irányul, hogy belül
otthonos, ízléses környezetet biztosítsunk a diákoknak. Hogy egy épület, annak
elhelyezkedése, maguk a falak mennyire fontosak az oktatásban, azt talán mi
érezzük a legjobban, nap mint nap. Nem a falakat tanítjuk, de tudjuk, hogy
közel 200 család hozza, küldi iskolába gyermekét erre a helyre. 20 éve emelt
fővel vállaljuk minden nap ezt a helyet azért, hogy együtt lehessünk, hogy
magyarul tanulhassunk. A költözés szükségességének ténye vitathatatlan.
Ám a nagy költözés
hevében – mely hév évek óta fellángol, majd lecsendesül Nagybányán – bármennyire
is izgalmas egy újabb költözés lehetősége, felelősségteljesen kell döntenünk. A
líceum jelenlegi épületében a felső tagozat (4 osztály) és a középiskolai
osztályaink (8 osztály) működnek. Nekik kell alkalmas iskolaépületet találnunk
a belvárosban. Egy líceum pedig nem csupán 12 osztályteremből áll, áll
laboratóriumokból (jelenleg 2 informatika, egy-egy fizika, kémia, biológia
szaktantermünk, és ugyanennyi szertárunk van), könyvtárból és olvasóteremből (14
ezer kötetünkkel együtt költöznénk), tornateremből, tanári szobákból, irodákból.
Tisztában kell lennünk azzal, hogy a felkínált épület valóban jobb annál,
ahonnan elköltözünk. Hideg fejjel kell mérlegelnünk, hiszem azt, hogy minden
mást félretéve egy ilyen döntés tiszta logikára épül.
![]() |
A líceum jelenlegi épülete |
Keressük a párbeszéd lehetőségeit. Nem vitás, hogy a
felszínre került ügy mögött hosszú évek mulasztásai, hiányai vannak. Küzdünk
egy többszörösen identitást váltó közösséggel, akiknek az iskolaválasztásban az
identitásuk nem elsődleges szempont. Van ugyan egy oktatási stratégiánk, amihez
azonban senki nem ragaszkodik. Van két oktatási intézményünk (egy önálló magyar
iskola és egy tagozat), amit már nem bír el a város. Nincs viszont 7 éve
szakképzett, kompetens, elfogulatlan tanfelügyelőnk. Nincs, aki ebben a
helyzetben ne hagyjon kivérezni egy iskolát, nincs, aki kimondaná, hogy a
kampányban hangoztatott kétpólusú oktatás a megosztás eszköze, nem az
összefogásé. Nézünk két kényszerhelyzetben vergődő tanári kart, amint egymásnak
feszül. Nincs, aki magára vállalná a szomorú tény kimondását: ez már nem
tartható fenn. Hogy többet árt, mint használ. Helyette van, aki – végül –
feltétlen támogatásáról biztosít bennünket. De miben áll ez, túl a deklaratív
jellegű szolidaritáson? Miközben ma több, mint 3 órán keresztül egyeztettünk és
megoldásokat kerestünk, felmerült a tanfelügyelő ötlete: a jövőben el tudnám-e
képzelni a Németh László Elméleti Líceumot – melyben ma óvodától érettségiig
magyarul tanulhatnak a gyermekek – csupán líceumi osztályokkal? És legyen hozzá
szórványkollégium. És a többi osztály (előkészítő – VIII.) tagozatként működne
a másik vegyes iskolában?
A Németh László Elméleti Líceum akkor sem
számolódik fel mint intézmény, ha csupán a középiskolások maradnak meg, de a
beolvadás lehetősége az alsóbb osztályok esetében annál nagyobb, minél több
órát tartanak románul egy tagozatos iskolában. Ez a koncepció egyébként
teljesen fordítottja annak, amit a polgármester beszédében állított, de
mindenképp téves. Ezt az álláspontot nem képviselheti, ötlet szintjén se egy
magyar oktatásért felelős tanfelügyelő.
Tartok tőle, hogy
a szövevényes ügy hátterében ez az ötlet áll, mely talán nem ma született, s a helyi
RMDSz-vezetőknek és a városvezetésnek sem ismeretlen.
Nemzetközi tyúknap
Nőnap. Még be se
léptem, már rohan elém. Hoz a tenyerében egy dobozkát. Hirtelen nem is értem. Izgatottan mondja, hogy
gyorsan-gyorsan egyem meg, és ezt ő anyával nekem sütötte, és hogy édes, és
nekem, és szeretettel. Ez milyen szép, gondolom. Tényleg, nőnap. A fejem minden
egyébbel van tele. Nézem, ahogy rohan végig a folyosón, lobog a szőke copfja.
Látom magam, amint
minden virágom lefotózom és posztolom, s délután már pucsítok egy szelfin
valami étteremben, mint frissen pöndörített tupírcsoda, ki úgy fest, mintha
éppen idetévedt volna egy parasztlakodalomból. Vagy nem magam látom?
Igen, nőnap. Ez lenne.
Aztán amikor végképp
nem látszom ki a dolgozatokból, kérvényekből, igazolásokból és statisztikákból,
hirtelen berobban az ajtón, majd kicsattan a lelkesedéstől. Na? Milyen volt? – kérdi. Látja biztos,
hogy értetlenül nézek rá. A sütiiiii….
Még mindig nem ettem meg a sütit. De már rángat is be egy hatalmas dobozt.
Oldalazva jön, a doboz meg ő alig férnek be az ajtómon. Ez egy üres doboz – mondja. És
ezt az igazgató néninek hoztam, ez egy teljesen üres doboz, de nem is az az
érdekes, hanem, hogy ezt mi, az ötödik osztály kifestettük az igazgató néninek.
Nők napjára ajándék. És ezt mi festettük. Még mond három ilyen mondatot,
rendkívül vidáman, majd kipördül az ajtón.
Van a dobozon egy
halom szívecske, egy teljesen szabályos fa, egy felirat, igen, ékezetek a helyükön…
és egy tyúk. Vagy kakas. Utóbbi motívum értelmezése folyamatban. De mégiscsak
azt hiszem, hogy ennél szebbet soha de soha nem kaptam.
Barátkozom a tyúkommal.
Eldöntöm róla, hogy tyúk. Végülis ma egy ilyen csajos nap van. Látod, tyúkom, én pont így rohantam be
gyermekkoromban az igazgatói irodába nagyszünet végén, s azt kérdeztem: Na?
Milyen volt?
Hát így vagyunk: gyerekek, nők, tyúkok.
Mesterséges világok. Egyengyermekek
Az elmúlt évek iskolai szabályzataiban, az iskoláról való közgondolkodásban egyre hangsúlyosabban vannak jelen olyan kezdeményezések, amelyek egy mesterséges, leginkább a tanítás/nevelés helyett tiltásra épülő világot teremtenek meg. Jöjjön erről egy sorozat (elsőként a mobiltelefon használatáról az iskolában), ennek második darabja az iskolai egyenruha-vitákról szól.[1]
A nagy hévvel bevezetett korábbi rendelkezés következményeként vélhetőleg olyanok is akadtak, akik túlbuzogták a kötelezőt, ezt abból is sejthetjük, hogy a legfrissebb, módosított iskolai szabályzat kimondja, hogy az egyenruhát nem viselő diákokat nem szabad kitiltani az iskolából, vagy megbüntetni őket. [2]
Belegondolni is fájdalmas, de szabályozni nyilván azt kell, ami probléma, s ha szabályzat van, emberek, jaj, lehet, hogy van olyan iskola, ahol tényleg nem engedték be a diákokat a tanórára, mert nem volt egyenruhájuk. Nekem nehéz ezt elképzelnem, bár mondják.
Az elkötelezettek között két irányzat dívik: a nosztalgikus és a nyugatmajmoló. Aki úgy gondolja, ő is egyenruhában nőtt fel – a gyermekének se lehet rossz (vagy ha neki rossz volt, legyen csak másnak is, attól nő nagyra a gyermek), és aki azt hiszi, hogy ha a rangos nyugati iskolák college-trendjeit magunkra öltjük, a külcsínnel együtt a színvonal is átragad ránk. Utóbbit nem tapasztaljuk. Azon gondolkodom, több-e ez, mint valami végtelenül kisszerű igyekezet. Lássuk az érveket!
„Közösségépítő, ha a diákok magukon viselik az iskola címerét.” Valóban közösségépítő. De nem mindegy, hogy miért viselik magukon. Tudjuk, hogy ami kötelező, azt utáljuk, az iskola címere pedig méltatlan arra, hogy utálat tárgyának tegyük ki. Sokkal nagyobb eredményt érünk el azzal, ha a diák találkozik az iskola címerével minden ajtófeliraton, minden plakáton, minden, az iskolával kapcsolatos híranyagban, ha büszkén viheti az iskola zászlaját, ha saját maga dönt arról, hogy ballagó nyakkendőjére ráhímezteti a suli címerét. Nem azért mert kötelező, hanem mert szereti. És nosztalgikus érzésekkel őrizgeti, hogy felvegye az iskolai ünnepségekre. Sokkal többet mond, ha saját maga készíttet magának címeres pólót[3], kitűzőt, vagy örököl egyet a nagytestvértől. És viseli, mert az iskola színeiben versenyez valahol.
„Mert olyan rendezett”, és a pedagógus pihentetheti szemét a nagy egyformaságon. Mondják. Gondolkodtam rajta: nem igénylem az egyformaságot.
„Megtanítja a gyermekeknek, hogy vannak szabályok”. Meg. Ugyanezt meg lehet tanítani értelmes szabályokkal is. Érvekkel, nem öncélúan.
„Az egyenruha biztonságot nyújt”: ha a diák az utcán közlekedik, tudják, melyik iskolához tartozik, ha valami csínyt követ el. És ennek az ellenkezője is igaz: az egyenruha viselése lehet stigma (önálló magyar intézmények előnyben), lehet provokáció. A tanév nagy részében a diákok kabátban járnak, ami alatt egyáltalán nem látszik a „biztonságot nyújtó” egyenruha. A diák egyébként, ha csínyt akar elkövetni, rendszerint leveti vagy elrejti előtte az egyenruháját. Jobb tehát, ha arra neveljük őket, ilyen csínyeket semmilyen ruhában ne kövessenek el. Bár vannak bocsánatos csínyek – azokat meg bármilyen ruhában el lehet követni.
„Az egyenruha elfedi a társadalmi különbségeket.” Nem fedi el. A társadalmi különbségek az egyenruhához viselt cipőben, kabátban, mobiltelefonban ugyanúgy megmutatkozhatnak. S hiába járnak egyenruhában a diákok, különféle autókból szállnak ki reggelente, más-más élménybeszámolóik vannak a nyaralásaikról, más-más kütyükön kommunikálnak, más-más képet osztanak meg közösségi portálokon a szobáikról, házaikról, utazásaikról. A társadalmi különbségeket talán semmi nem tudja elfedni. De nem is kell. Nem akarjuk a diákjainkat egy számukra mesterségesen létrehozott világban úgy felnevelni, hogy ne készítsük fel a valóságra: ha kilép az iskola kapuján, igenis szembesül a ténnyel, hogy vannak társadalmi osztályok. Szerencsére. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy az öltözködési verseny csak elméletben létezik − a hétköznapokban ez nem igazán foglalkoztatja őket. Nem tapasztaljuk.
Törvényes? Leszámítva egy miniszteri rendeletet, mely a megkülönböztető jegyek (kitűző, nyakkendő, póló vagy egyenruha) viselésére kötelezi a gyermekeket biztonsági okokra hivatkozva, igazán nincs kidolgozott törvényi alapja annak, hogy miért is kötelezi a legtöbb iskola arra a szülőket, hogy pénzt gyűjtsenek. Valakik valamikor megszavazták, valahogy belekerült az iskolák szabályzatába, már maguk sem emlékeznek hogyan, de pontosan arra a bizonyos bekezdésre hivatkozva kell minden szeptemberben ugyanazt a cécót végigjárniuk a szülőknek. Miközben sűrű minisztériumi figyelmeztetések érkeznek azzal kapcsolatban, hogy a pedagógusoknak tilos pénzt gyűjteniük, és az iskolai könyvelőségeknek nincs módjuk arra, hogy legálisan elkönyveljék az így begyűjtött és elköltött pénzeket, a legtöbb iskola kiskaput keres: a szülői bizottságokon, mint civil szervezetek pénzügyi keretein keresztül intézi az egyenruhák árainak begyűjtését, gyakorta a szülő nem kap számlát a beküldött pénzről, nem pontosan annyiba kerül az egyenruha, amennyit kérnek tőle, stb. Homályos döntések születnek a beérkezett ajánlatokról, nem tudni, az olcsóság-e a szempont vagy az esztétikum, és miért kell a többségnek egy nevenincs bizottság ízlésficamát nap mint nap magán viselnie. Viszont kitűnő üzlet azoknak a cégeknek, amelyek egymással versengve kínálják a különbnél különb és olcsóbbnál olcsóbb egyenruhákat. Halkan mondom, kitűnő üzlet a megrendelőknek is, s mint minden ilyen természetű intézkedés, felkérés táncra. Egy olyan oktatási rendszerben, ahol korrupció természetesen nincs.
„Pénzbe kerül.” Pontosan a társadalmi különbségek miatt nem tehetjük ki a szülőket olyan költségeknek, amelyek tulajdonképpen nem szolgálják gyermekeik épülését. Semmivel sem kerül kevesebbe a hétköznapokon ugyanabban az egyenruhában járatni a gyermekeinket – civil ruhát úgyis kell vennünk neki. Ugyanannyit, mintha nem lenne egyenruhája.
„Megvédi az utcai ruhát.” Tényleg meg. A rajzóra, gyurmázás után a kisgyereknek nem az utcai ruhája mocskos, hanem az egyenruhája, az amiből egy van, ha anya ki nem mossa, meg nem szárítja, ki nem vasalja reggelig, akkor világvége van. És nem lehet mást felvenni, mert talán be sem engedik a kapun a gyermeket. Az egyenruha különben is a hét elején lesz „váratlanul” mocskos, akkor, amikor egyedül tekereg a mosógép dobjában, ugyanannyi vízzel, mosóporral, energiával, mint egy egész adag mosnivaló. Mindig reggel derül ki, hogy elszakadt, kilyukadt, foltos lett és kikoszlott, hogy gyorsan kelljen vele valami csodát művelni. Mert az egyenruhák már csak ilyenek... Nem jobb egy akármilyen köpenyt használni a festékes tevékenységekhez? S tényleg olyan nagy baj, ha a gyermek összemocskolja a ruháját? Azt az akármelyiket?
„Nem kopik az utcai ruha.” Nem. De ugyanúgy kinövi a gyermek. Tehát nem spóroltunk.
„Nem akad be a gyerek ruhaujja a padba.” Ennek a problémának a kezelésére mi inkább az kicsorbult padokat cseréltük újakra. Nem a szülők pénzén.
„Az egyenruha olyan szövetből készül, ami könnyen mosható, nem kell vasalni és jó tartása is van.” Olyan szövet nincs. Vagy nem szövet, hanem valami műszálas vacak.
Télen és nyáron is ugyanazt az egyenruhát kellene viselniük a diákoknak. Nincs az az egyenruha, ami nyáron ne lenne izzasztóan meleg, télen pedig ne kellene alá − vagy föléöltözni. Az pedig rendkívül előnytelenül, és menthetetlenül tiritarkán hat.
„Olcsó.” Viszont műszálas, kényelmetlen, s a tanév végére elrongyolódik. Ha utcai ruhában járhatnak a diákok, többnyire természetes, egészséges és kényelmes anyagokat viselnek, legtöbbször farmert, pólót. Egyenruhában napi nyolc órán keresztül kell egy műszálas ruhát magukon (el)viselniük. Ha egy hétig ugyanazt az egyenruhát viseli a gyermek, akkor nem tiszta, ha kettőt veszünk, hogy moshassuk, már nem olcsó. A tanév végére ugyanúgy kinövi, mint bármi mást, többéves egyenruha nincs. A rongyos egyenruhán viselt címer nem jó eszköz a közösségépítésre.
„Eltakarja a rövid szoknyát és a túl mély dekoltázst.” Igen, ez is egy módszer. De ehelyett jobb megtanítani diáklányainkat, hogyan öltözzenek ízlésesen, alkalomhoz illően. A gyakorlatban ezt a problémát szintén nem tapasztaljuk. Nem jellemző, hogy a rövid szoknyák ellen kellene hadakoznunk. Viszont az egyenruhák zöme leginkább egy zsákhoz hasonlít, ami a legtöbb diáklányon szörnyen áll, arra teljesen alkalmatlan, hogy az ízlésüket alakítsa.
„Nem kell minden reggel háromszor átöltözni, ruhákat válogatni.” Ez azért kifejezetten lányos probléma. Csakhogy az egyenruha semmit sem javít a helyzeten, mert akkor még mindig ott van a frizura dilemmája... vagy a cipőé... a harisnyáé... a reggelié... az uzsonnáé.
Végül mutasson nekem valaki egy olyan élő iskolás fiúgyermeket, aki magától felvenne egy műszálas, bélelt mellényt egy méretes felirattal a mellén. Kéket, bordót, lilát vagy kockásat, teljesen mindegy. A gyűlölt mellényről aztán öreg korukra sokat sztorizhatnak. Másra alighanem alkalmatlan.
***
És akkor leszakadt egy gomb a gyermekem egyenköpenyéről. Olyan gombot égen-földön nem lehet kapni. Gondoltam, rendes anya leszek, lecserélem az összeset, egyformára, valami hasonlóra, egészen hasonlóra. Nem vált be a csel, már délben megtudtam, hogy nincs rendben a köpeny, mert most az én gyermekem különbözik a többitől. Azóta is remélem, hogy nem csak a gombja.
[1] Olyan iskolában tanítok, ahol nincs egyenruha. Bár ez nem az én bravúrom, maximálisan egyetértek elődeim nézeteivel: nem szeretnénk egyengyermekeket nevelni.
[2] „În unitățile de învățământ sunt interzise măsurile care pot limita accesul la educație al elevilor, cum ar fi, de exemplu (...) interzicerea participării la cursuri sau sancționarea elevilor care nu poartă uniforma unității de învățământ.”
[3] Az egyenruhákkal kapcsolatos megjegyzéseim zöme alól kivétel az a megoldás (sok van ilyen az országban), ahol egy vagy több (!) címeres, feliratos pólót használnak egyenruhának.
***
Ajánlás. Villonnak
Ne méltatlankodj!
Méltó jutalmad a méltóságteljes csendbe mélyedő méltatlan méltatás.
Hogy méltánytalan? Méltán. De méltóztatnak, s ez méltányolandó. Viseld méltósággal hát.
Legyen ez iskolapélda!
A Németh László Elméleti Líceum
osztályainak csökkentéséről nemrég beszéltem egy blogbejegyzésben.
Az eset csepp a tengerben, hasonló helyzetek százai, ezrei lehetnek mostanság
az országban, a karcsúsítások félelmetesen fantáziadús módszereiről hallok
kollégáktól. És van igazgató, aki fejet hajt, nem látja át a manipulációs
csapdát, aki megfelelési kényszerétől vezérelve engedelmeskedik a leépítési
parancsnak, saját kezével vágja le az osztályait.
Az egész erdélyi köztudat és sajtó hangos a
magyar iskolákat ért atrocitásoktól, a joghézagok, manipulációk, amatőr
kezdeményezések, tévedések és csúsztatások, jószándékú mulasztások egész hada vonul
fel ezekben az ügyekben.
A nagybányai iskola mögött egy olyan csapat
áll, akik többedszer bizonyítják, hogy így kell iskolát alapítani (l.
Híd utcai iskolaépület felújítása) és fenntartani. Ebben a támadásoktól és
tévedésektől terhes időszakban, mi akarunk a jó példa lenni: így kell csinálni,
hogy meglegyen.
Ami most, a középiskolai osztály megtartása
ügyében történt, egy olyan jó gyakorlat, amit érdemes megosztani, nem a
dicsekvés, nem is a puszta tájékoztatás, hanem sokkal inkább a recept végett.
Mi
történt?
A karcsúsítási elképzelések jegyében, a
novemberben megjelent miniszteri rendeletre hivatkozva (melyről sokszor, sokan
mondjuk, hogy a tanügyi törvénynek több ponton is ellentmond) a minisztérium
visszautasította a tanfelügyelőség által javasolt beiskolázási tervet, és
előírta az osztályok csökkentésének mértékét. Ezügyben több találkozó is volt a
minisztérium és a főtanfelügyelők, majd a főtanfelügyelők és az igazgatók
között, kis szusszanásnyi szünettel, amit a miniszterváltás tett lehetővé. De a
karcsúsítást kezdeményező miniszter (Pop Liviu) távozása nem jelentette a
karcsúsítási terv visszavonását, sőt. A hurok egyre szorult az iskolák nyaka
körül, egyre több és több osztály megszűntetésére került sor. Az ötödik
találkozó a főtanfelügyelővel már nem gyűlés, hanem személyes találkozó volt,
afféle szőnyegre hívás. A hangnem természetesen a témához illő, hűvös, fenyegetőző,
sőt zsaroló, afféle melyikünk törik meg hamarabb típusú beszélgetés.
Miben áll az iskola elleni támadás? Mivel a
minisztérium 19-cel kevesebb kilencedik osztályt hagy jóvá, a tanfelügyelőség
18 másik intézmény mellett a magyar líceumban is eggyel kevesebb osztályt
hagyott jóvá. Hangsúlyozzuk, a tanfelügyelőség maga dönthetett arról, hogy
milyen kritériumok alapján választja ki azt a 19 (utóbb már csak 13) osztályt,
amit megszűntet. Elmondásuk szerint ennek a kritériumrendszernek a legfőbb
szempontja a létező osztályokban levő létszám volt. Az érvelés itt sántít, semmilyen
jövőbeli létszámra nem utalnak ugyanis a meglévő osztályok, a diákok száma, az
eredményeik, iskolaválasztásuk generációról generációra változhat. Másrészt
pedig a magyar líceumminden osztálya létszámminimum fölött, azaz törvényesen
működik. Ezen a ponton történt az első törvénysértés.
Mivel a minisztérium nem írta elő
kifejezetten a magyar osztályok megszűntetését, a tanfelügyelőség saját döntése
volt az, hogy figyelmen kívül hagyja a kisebbség anyanyelvű oktatásához való
jogát, itt pedig alkotmányt sért. Sőt, mivel létszámtól függetlenül, még az új
(a törvénynek több ponton is ellentmondó) miniszteri rendelet alapján is
működhetnek létszámon aluli osztályok, létszámra hivatkozva megszűntetni
osztályokat nemcsak a törvényt, de a rendeletet is sérti. Hasonló ügyre
precedens is van, az Országos
Diszkriminációellenes Tanács másodszor büntette meg hasonló vétség ellen a
Maros megyei Tanfelügyelőséget.
Mit
jelent ez konkrétan?
Egy osztály megszűntetése ebben a konkrét
esetben a líceum felének felszámolását jelentette volna. Ez együtt jár azzal,
hogy az iskola vonzáskörzetében végzett 79 diák közül mindössze 28-nak tudjuk
biztosítani az anyanyelvi továbbtanulás alkotmányos jogát. És együtt jár,
természetesen a tanári kar felének leépítésével. Együtt jár a szakok – amúgy is
minimális – diverzitásának felszámolásával. De sokkal nagyobb az az egész
közösséget érintő sértés, hogy visszarendeződik a múlt rendszerben is gyűlölt
helyzet, amikor egy osztály, majd fél osztály működött (matematika-fizika
szakon).
Hogyan
reagáltunk?
A tanfelügyelőség eszköze a megfélemlítés.
A témamegjelölés nélkül magánbeszélgetésre behívott igazgató rémületében
általában „igenis kérem”-mel reagál. Igen, ilyenkor villámgyorsan kell átlátni
a veszélyhelyzetet – fejből ismerni a törvényt, a kiskaput, a csúsztatást és a
trükköt – és végtelen nyugalommal kell azt mondani a főtanfelügyelőnek, hogy
NEM. És meg kell tanulnunk azt mondani, hogy nem. Ha és csakis akkor, ha az
igazgató főnöke nem a főtanfelügyelő, hanem az ügy (az Ügy), amit képvisel:
saját iskolája, néhány száz szempár, szembenézésre alkalmas.
Mindenki más csak akkor tud közbelépni az
ügyben, ha az igazgató nem hajtott fejet – és ezt a történetet színesíti sajnos
sok kolléga esete, akik fejet hajtottak. Igen, így számoljuk fel legkönnyebben
iskoláinkat, mi magunk.
Tegyük hozzá, a tanfelügyelőség eszköze a
manipuláció, anélkül, hogy írásos nyoma maradna a próbálkozásnak. Azt tehát
gyorsan kérni kell, sőt minél előbb írásos érvelést kell iktatni a
tanfelügyelőségen, melyben saját álláspontunkat védjük. Hivatkozva konkrétan
arra, hogy jogsértés, törvénysértés történt. Hivatkozva létszámokra – a létszám
nagy úr.
Igenis fel kell vállalni a nyilvánosságot.
Mosolyogva kell mondani már az első a tárgyalás során, hogy az ügy nem ér meg
egy sajtóbotrányt, egyikünk sem kívánja, hogy az újság lapjain találkozzunk. És
itt köszönöm meg a sajtónak az egyértelműen támogató érdeklődését, amivel
azonnal reagáltak a helyzetre, segítségüket ajánlva. Ebből látszik, hogy a
közösség hiperérzékeny erre a témára, s ezt könyörtelenül fegyvernek kell
használni.
Itt léphet közbe leghatékonyabban az
érdekképviselet, minden szinten. Nem várni, hanem kérni kell az érdekképviselet
segítségét, nyilvánosan és személyesen. Rendkívül jó módszernek bizonyult, hogy
a szakmai érveléseket (reális helyzetkép, törvények, lehetőségek,
törvénysértési veszélyek) egy áttekinthető csomagban a politikusok keze alá
adtuk, hogy gyorsan és célirányosan tudjanak érvelni. És itt indult be kiváló együttműködésben egy
hihetetlenül hatékony összefogás. Köszönjük dr. Kovács Irén Erzsébet államtitkár
asszonynak, hogy azonnal közbelépett, eredményesen intézkedett ügyünkben. Apjok
Norbert képviselő, egykori tanítványunk (ezt sokszor és szívesen mondom)
azonnal átlátta a helyzetet és helyes lépéseket tett. Tudott hivatkozni
precedens értékű ügyekre, a legmagasabb szinten történő elvi egyeztetésekre. Sokat
jelentett a város polgármesterének a határozott közbenjárása, aki mind a 13
iskolát, köztük bennünket is védett fellépésével. Vele és a tanfelügyelővel közreműködve
folytatott tárgyalásokat a helyi RMDSz elnök, Vida Noémi. Jelen volt a
tanfelügyelőség gyűlésén, képviselt és a döntés eredményéről a leghamarabb
tájékoztatott a szakszervezet megyei elnöke. Ezek az intézkedések akkor a
leghatékonyabbak, ha összehangoltan, szakszerűen, alapos érvekre támaszkodva és
gyorsan történnek. A probléma és a megoldás között 24 óra sem telt el, s hiszem
azt, hogy ami ennyi idő alatt nem oldódik meg, az már nem is fog.
Tudnunk kell, hogy áll mögöttünk egy
közösség. Egy olyan támogató tömeg, akik kőkeményen kiállnak egy ügy mögött,
akik érdeklődnek és erejük szerint támogatnak abban, amit teszünk. Külön
kiemelendő a tanári kar egységes állásfoglalása, a diákság ugrásra kész fellépése,
a szülők üzenetei. De ilyenkor a bíztatások, a tekintetek, a félszavak, s a
gesztusok adják azt az erőt, ami nélkül egyetlen intézményvezető sem tudna
közös ügyünk mellé állítani egy ekkora tömeget, s annak minden képviselőjét. Én
ezúton köszönöm meg mindenkinek, aki válaszolt segélykérésünkre.
Enélkül jövőtől egyetlen líceumi osztályunk
működne.
Utóhangok morfondírral: 1. ha a rendszer szabályosan működne, ebben a végtelenül egyszerű ügyben senkinek semmi tennivalója nem lett volna. 2. A mai győzelem nem zárja ki a holnapi támadást.
Mesterséges világok. Mobiltelefon az iskolában
Az elmúlt évek iskolai szabályzataiban, az iskoláról való közgondolkodásban egyre hangsúlyosabban vannak jelen olyan kezdeményezések, amelyek egy mesterséges, leginkább a tanítás/nevelés helyett tiltásra épülő világot teremtenek meg. Jöjjön erről egy sorozat, elsőként a mobiltelefon használatáról az iskolában.
A téma joggal kavart nagy port a sajtóban
is, különösen a január 8-i miniszteri rendelettel jóváhagyott módosított iskolai
szabályzat[1]
okán, ürügyén.
Hogyan kellene eljárni? A
szabályzatmódosítás értelmében léteznie kell egy speciálisan kialakított
helynek, ahol a mobiltelefonok tárolhatóak. Hol? Hogyan? Milyen
finanszírozással? Elég így:
Vagy példás rendben?
Esetleg ennél speciálisabban:
Ezt senki nem gondolhatja komolyan…
Jogi szempontból is gyenge a megoldás. Diákszervezetek
nagyon helyesen ismerik fel, hogy a szabályzat módosítása ellentmond az alkotmány
44-es cikkelyének, mely a
tulajdonhoz való jogot garantálja. Bár igaz, hogy van ebben némi túlzás,
hiszen a diáktól nem kobozzák el a tulajdonát, csak ideiglenesen, sőt, akkor is
láthatja telefonját, de nem használhatja, pont úgy, mint a klasszikus viccben:
nézheti a tévét, de nem kapcsolhatja be. Sőt azt is helyesen állapítják meg a
miniszteri elképzelés ellen tiltakozó diákszervezetek, hogy a szabályzatmódosítás
ellentmond a Diákstatutumnak[2],
mely amúgy is szabályozza a mobiltelefon használatát, de nem írja elő
elkobzását.
Ördögtől való-e a mobiltelefon? Tartunk
mindentől, ami új, ami ismeretlen, középkori babonák kísértenek. Miközben jobb helyeken azt kutatják, hogyan
használhatóak a telefonok és applikációik a tanórákon. Lehetnek számológépek,
zsebszótárak, apró lexikonok, kiváló szöveggyűjtemények. Én magam rengetegszer engedem,
sőt kérem a telefon használatát háttérinformációk felkutatására,
motívumkeresésre, egy-egy apropóként spontán módon előkerülő (fénymásolatban
elő nem készített) szöveg beidézésére. Legutóbb telefonon készítették el
diákjaim PPS-bemutatójukat, csodáltam is érte őket, nekem nem lett volna
türelmem. És egyáltalán nem haragudtam akkor, amikor magyarázatomat
ellenőrizendő, kiegészítendő egyik diákom rákeresett az interneten egy általam
elejtett megjegyzésre – mert végre felkeltettem az érdeklődését. És arra se
haragudtam, amikor ennek kapcsán rákérdezett, hogy akkor most hogy van? Mert
ilyen fajta kommunikációnak igenis helye van az órán, ha az a diák fejlődését
szolgálja. Ez persze felkészült tanárt igényel – de hát ez a tanár dolga. Azt
is el kell fogadnunk, hogy a telefon ilyen célra való használata egyáltalán nem
köti le a diák teljes figyelmét[3],
ő attól még a magyarázatot is hallja, figyelmének ilyen megosztását legföljebb
felügyelni kell, mi célból, mennyi ideig tart. És igen, olyan helyen tanítok,
ahol legalább minden padra jut egy okostelefon, senkit sem sért a
stástusszimbólum, szünetben is látják egymás telefonját.[4]
Szerencse, hogy kivételesen ezt megengedi nekem a szabályzat. Én meg a
diákoknak.
Úgy gondolom, jogos a feltételezés, hogy ha
egy iskolai szabályzatot[5]
módosítani, szigorítani kell valamilyen ügyben, akkor ezzel egy reális
problémát kell kezelni.[6]
Mi a probléma? Az, hogy a diákok figyelmét elvonja a mobiltelefon használata a
tanítási óráról, vagy az, hogy a telefon alkalmas fotók, hangfelvételek s
videók készítésére? Mi az, amitől félünk? S a problémára valóban nincs-e más
megoldás, mint jogi úton szabályozni? A szigorítás azt feltételezni, hogy a
tanítási órán nem működnek a mobiltelefon használatának illemszabályai, csorbul
az egymásra való odafigyelés gyakorlata, híján vagyunk a jóérzésnek, s csupa
olyan íratlan szabálynak, amik nem véletlenül íratlanok. Arra utal, hogy a
tanár jelenléte nem írja felül a telefonfüggő diákok kütyükényszerét, hogy a
tanár maga nem képes, vagy egyenesen alkalmatlan arra, hogy ezt a pedagógiai
szituációt saját maga oldja meg, valamiféle emberi, pedagógiai módszerrel.
Mondjuk azzal, hogy belép az osztályba, vagy azzal, hogy képes lekötni a diák
figyelmét, vagy ha már végképp nem megy másképp, figyelmezteti a telefonfüggő
diákot. Nem, jönnie kell egy szabályzatnak, mely a tanárt megerősíti a
hatalmában. S rejtett szándékkal megváltoztatja a tanári szerepet, afféle
rendőr-tanárt teremt, aki a szabályzatot lobogtatva tilt, elkoboz, korlátoz,
ahelyett, hogy nevelne. Tehát nem arra tanítjuk meg a diákot, hogy idebenn az
iskolában ugyanazok a szabályok vonatkoznak a mobiltelefon használatára, mint
odakinn a világban, s talán ez alkalommal a diák is elsajátíthatna egy
használható illemszabályt – akár lemásolhatna egy tanári modellt, hisz a tanár
is mobiltelefon-felhasználó –, hanem tiltásunkkal létrehozunk egy mesterséges
világot, amit bármilyen alázatosan fogad is el, szabályrendszerének
megtanulásából semmi haszna sincs. De indirekt módon elértünk egy olyan
lélektani viszonyrendszert, ahol a diák kiszolgáltatott, alárendelt, ahol a
tanár tiltással, elkobzással érvényesíti akaratát. Ennél sokkal erősebbnek kellene
lennie a tanár személyes varázsának, a tehetségének, hogy egy ilyen végtelen
egyszerű helyzetet egymaga is kezelni tudjon. Úgy gondolom, a szabályzatmódosítás
nem csak a diákokat sérti – sérti a tanárokat is. Engem mindenképp.
El nem tudom képzelni azt a helyzetet, hogy
a diák – akit mondjuk otthon nem tanítottak meg a telefonhasználatra[7],
azt nem leste el kortársaitól, akik nálam nyilván sokkal erősebb modellt
jelentenek számára – ne reagáljon pozitívan arra, hogy én bizony meg akarom
tanítani arra, hogy mit mikor tegyen.
Nem is akarok belegondolni abba, mi kell,
hogy történjen egy tanórán, ami arra sarkalljon egy diákot, hogy bizonyító (?)
felvételeket készítsen, ezeket esetleg megossza közösségi oldalakon. S ha egy
ilyen helyzet mégis előfordul, annak a tiltás a megoldása? Nem kellene vajon a
problémák mélyére nézni? Megvizsgálni a konfliktus természetét?
S ne felejtsük el, hogy tiltással nem
fogjuk elérni a pedagógiai célunkat: a tiltott gyümölcs mindig édesebb. Minél
több értelmetlen korlátot teremtünk a gyermek számára, annál erősebb benne a
kitörési kényszer.
(A
sorozat következő része: Egyengyermekek)
[1] “În timpul
orelor de curs, al examenelor și al concursurilor este interzisă utilizarea
telefoanelor mobile; prin excepție, este permisă utilizarea în timpul orelor de
curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situația folosirii în procesul
educativ sau în situații de urgență. Pe durata orelor de curs, telefoanele
mobile se păstrează în locuri special amenajate în sala de clasă, setate astfel
încât să nu deranjeze procesul educativ.”
[2] OM
4742/10.08.2016, 15. cikkely, g) alpont
[4] Bár ez a
kifogás arra emlékeztet, amikor nem volt szabad narancsot vinnünk
gyermekkorunkban az iskolába, hogy nehogy az osztálytársak megkívánják – így aztán
az Amerikából kapott, egyenruha alatt viselt farmernadrágjainkat kívánták meg.
[5] az ország
minden oktatási intézményének közös működési szabályzatáról van szó: OM
3027/08.01.2018, mely az OM 5079/2016-os
rendeletet módosítja
[6] Ahhoz, hogy minden januárban, a
tanév közepén tehát jön egy új miniszter, aki tehetsége szerint belefogalmazza
személyes ambícióit az iskolák szabályzatába, hogy szeptemberi dátummal tesznek
közzé szabályzatokat októberben, hogy minden iskola minden dokumentuma erre a
szabályzatra épül, s mire azok elkészülnek, változik a szabályzat, tehát minden
iskola minden dokumentuma érvényét veszti, hogy a sok hamarjában hozott
módosítás miatt egyes cikkelyek ellentmondanak egymásnak, és végképp
ellentmondanak más metodológiáknak – nos, ehhez hozzászoktunk, ezt a
szabályzatot csak ennek tudatában lehet komolyan venni.
[7] ilyennel én,
lehet, szerencsés vagyok, nem találkoztam
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)